Turismus má celosvětově čím dál větší vliv, přesto na něj sociální vědci donedávna pohlíželi jako na oblast pro studium kultury nepříliš relevantní. To se ale mění. Výrazem toho je i Antropologie turismu od Barbory Půtové. Jde o první obecně a přehledově pojatou českou knihu na dané téma.
Historička umění a kulturní antropoložka tu načrtává stručnou historii turistiky od Římanů přes náboženské pouti středověku a rozvoj masové turistiky až k turistice virtuální, kdy se skrze avatara můžeme ve vybrané destinaci pohybovat i komunikovat s místními. V dalších kapitolách probírá odlišná, ale vnitřně propojená teoretická témata: typologii turistů a suvenýrů i sociální interakce hostů a hostitelů. Výklad je koncentrovaný, proto přijdou vhod odlehčení v podobě případových studií. V nich autorka poutavě shrnuje historii Disneylandu, batůžkářství či autostopu. Hlavně však Půtová probírá plejádu motivací turistů: toho, co v navštívených zemích hledají a jaké si o nich vytvářejí představy. Často se přitom podle ní jedná o iluze. Některé tzv. tradiční prvky ani netvořily původní součást kultury jako údajně staročeský trdelník, jiné naopak byly upozaděny (upalování vdov v „ráji“ na Bali).


Mnozí lidé už podle Půtové „prozřeli“ a takového poučeného cestovatele nazývá postturista. Ten považuje turismus za zážitkovou hru, i když si uvědomuje, že neexistuje autentická zkušenost a zdánlivě autentická zábava je vykonstruovaná. Autorka přitom pojímá turistiku jako mnohostranný…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu