0:00
0:00
Kultura14. 9. 20183 minuty

Česká road movie má šanci oslovit oscarové akademiky

Naposledy se do užšího elitního výběru dostalo v roce 2003 válečné drama Želary

Všechno bude

Klukovská road movie Všechno bude režiséra Olma Omerzu pokračuje v pomyslné krasojízdě. Po úspěchu na letošním festivalu v Karlových Varech, kdo vyhrál cenu za režii, a uvedení na prestižním festivalu v Torontu dostal film šanci oslovit americké filmové akademiky a prosadit se do užšího výběru na Oscara. Třetí snímek v Česku usazeného slovinského režiséra a absolventa FAMU vybrala z konkurence filmů Jan Palach, Toman nebo Úsměvy smutných mužů Česká filmová a televizní akademie jako film, který má v mezinárodní konkurenci největší šanci z letošní tuzemské produkce oslovit. Naposledy se do užšího elitního výběru dostalo v roce 2003 válečné drama Želary Ondřeje Trojana.

Dobrodružství dvou kluků, kteří chtějí něco zažít cestou nazapřenou v autě napříč republikou, je první Omerzův snímek, který vznikl podle cizího scénáře a v česko-slovinsko-slovensko-polské koprodukci. Ke svým dvěma předchozím titulům, dramatu Rodinný film a absolventskému snímku Příliš mladá noc, si scénář napsal sám. U třetího filmu spojil tvůrce považovaný za jednoho z největších talentů současné české kinematografie (Objev roku na Cenách české filmové kritiky za Příliš mladou noc, cena na festivalu v Tokiu a nominace na Českého lva za Rodinný film) se scénáristou Petrem Pýchou, profesí středoškolským učitelem. Aktuálně spolu připravují film nazvaný Admin.

↓ INZERCE

Všechno bude vychází z jednoduché novinové zprávy o třináctiletém klukovi, který si „vypůjčil“ auto rodičů a vydal se za svým dědou. Policie ho zastavila až daleko od domova. Omerzu do hlavních rolí protichůdných typů – lehce grázlovského Máry a dětinsky sexem posedlého, neohrabaného a solitérního Heduše – obsadil neherce Tomáše Mrvíka a Jana Františka Uhera. Do cesty jim pak přihrál Elišku Křenkovou jako předmět jejich nedospělých fantazií nebo dvojici policistů coby studenou konfrontaci s manipulativním světem dospělých i jako terč jejich vtipů.

S náklonností pro dětské vnímání a tenkou hranici mezi dětstvím a dospělostí, svobodou a odpovědností, kterých se dotýkal už ve svých předchozích filmech, Omerzu zachycuje střetávání klučičího a dospěláckého světa rozjitřeně poeticky i dokumentaristicky odtažitě. Výsledkem je obecně srozumitelná a silná emoce, která by mohla oslovit víc než na jistotu vysílaná historická dramata (Ve stínu), průměrné sociální sondy (Bába z ledu, Domácí péče) nebo smutné kousky starých mistrů (Donšajni).

Kategorie zahraničních filmů bude nicméně letos silná. Například Maďarsko vyšle historickou fresku Sunset, druhý film držitele Oscara za film Saulův syn Laszlo Nemése, Polsko pravděpodobně vítěze z Cannes, osudovou romanci Studená válka a Mexiko pak čerstvého vítěze z Benátek, černobílý polo-autobiografický snímek Alfonse Cuaróna Roma o životě středostavovské rodiny na počátku 70. let v Mexiko City, který Hollywood Reporter označil za koupel v nejluxusnějších černobílých obrazech. Konečné nominace na Oscary budou oznámeny 22. ledna. Jména vítězů se pak filmoví fanoušci dozvědí o měsíc později, 24. února 2019.

Olmo Omerzu se projevuje jako režisér, který si už v Kristových letech vybudoval svůj jasně rozpoznatelný styl.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].