0:00
0:00
16. 9. 20232 minuty

Něco za něco v Národní galerii

Šéfka Národní galerie v Praze (NGP) Alicja Knast pravidelně upozorňuje na fakt, že její instituce je silně podfinancovaná. Chybějí jí peníze na nákupy umění, na údržbu budov a, jak se v posledních měsících ukazuje, i na výstavy, kterých v galerii dramaticky ubylo. Nemůžeme pochopitelně vědět, co všechno generální ředitelka dělá pro to, aby rozpočet navýšila. Do jejího vyjednávání s ministrem kultury a dalšími politiky nevidíme, jak ale ukazuje nyní odhalený příběh jejího předchůdce Jiřího Fajta, představovat si klidně můžeme ledasco.

Jak se dočtete na stranách 40-44, NGP získala v roce 2017 od poslanců mimořádnou, více než třicetimilionovou dotaci. Fajt ji potřeboval na akvizice současného umění a na opravy Anežského kláštera. Částku u politiků prolobboval skrz soukromého galeristu Jana Třeštíka a tehdejšího prvního místopředsedu ANO Jaroslava Faltýnka, který měl dobré vztahy se členy hospodářského a kulturního výboru. Až potud by na věci nebylo nic podivného. Jenže Faltýnek svůj vliv nepoužil jen tak pro nic za nic.

↓ INZERCE

Po NGP měl na oplátku za svou podporu chtít, aby mu udělala výstavu jeho abstraktních obrazů. A když Fajt tuto „prostislužbu“ – naprosto správně – odmítl, dočkal se Faltýnek své výstavy a aukce (mimořádně úspěšné) alespoň u Třeštíka, kam mu zase na oplátku přivedl novou sběratelskou klientelu. Šéf národní instituce tedy z akce vyšel bez poskvrny. Přesto pomohl Třeštíkovi svou účastí v jeho zákulisní hře stvrdit pověst obchodníka, jenž u nás dokáže výhodně propojovat a ovlivňovat svět vysokého umění, byznysu a politiky.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc