Ariana Grande reprezentuje vše, co islamisté upírají ženám
V reakci na teroristický útok v Manchesteru řada textů analyzuje symboliku tohoto činu. Jak upozorňují texty v deníku The New York Times či magazínu Atlantic, Ariana Grande představuje sebevědomou nezávislou mladou ženu, která se nebojí dát najevo jasný politický názor a nestydí se za svoji sexualitu. Ve zkratce – vše, co islamisté nejen mladým ženám upírají.
Se středověkými představami o ženských ctnostech a neřestech, které stojí ve středu ideologie tzv. Islámského státu, se prolíná i nenávist k hudbě všeho druhu, zejména té západní. Na všech zabraných územích islamisté ničili hudební nástroje, zakazovali hudební rádia a vykreslovali hudebníky jako kriminálníky.
Zejména jim vadí hudba, která je nějakým způsobem „rebelská“ (jako třeba produkce hardrockové kapely Eagles of Death Metal, jejíž koncert si vybrali pro útok v Paříži předloni na podzim), či právě hudba oslavující nezávislost a sexualitu žen.
Hravá sexy a koketní image Ariany Grande může být samozřejmě produktem hudebního průmyslu, třiadvacetiletá zpěvačka na sebe nicméně několikrát upozornila chováním, jež známky nacvičeného kalkulu nenese. Taky proto, že jí to nepřineslo jen všeobecnou chválu.
Ač vychovaná v katolické víře, s katolíky se veřejně rozešla kvůli netoleranci, kterou projevují vůči homosexuálům (Arianin bratr je gay). Jasně a otevřeně se vyjadřuje k sexismu v hudebním průmyslu i ve společnosti, kupříkladu k rozšířenému zvyku referovat o ženách pouze ve vztahu k mužům. „Nejsem něčí expřítelkyně, nejsem něčí současná přítelkyně, jsem Ariana Grande,“ řekla.
Velkou pozornost nedávno vyvolala její stížnost na situaci, kdy o ní fanoušek, který ji oslovil na ulici, s jejím přítelem mluvil jako o věci. „Nejsem kus masa, který tu je pro muže, pro jeho potřebu,“ napsala na svém twitterovém účtu. Co se následně rozběhlo, byla debata o tom, jestli má zpěvačka s takto koketní imagí právo si na takové chování stěžovat. „Zobrazování sexuality v umění není výzva k neuctivému chování. Stejně jako není krátká sukně výzvou k sexuálnímu útoku,“ odmítla Grande elegantně kritiku.
Chris Cornell o depresi zpíval lépe než kdokoli jiný
O depresi zpíval lépe než kdokoli jiný, píše Nikki Darling v podtitulku svého krátkého vyznání Outshined: The Beauty and Pain of Chris Cornell pro server MTV. Ten patří k jedněm z nejvíce trefných textů, jež se objevily v týdnu po zpěvákově nečekané smrti.
Darling si tu všímá, jak deprese a tíha v Cornellových písních přichází bez konkrétních důvodů. Tuto povahu depresivních stavů dokládá i rozhovor se zpěvákem samotným, když popisuje vznik skladby Fell on Black Days: „Nestala se žádná katastrofa. Žádný vztah se nerozpadl. Nikdo se nepřipletl do automobilové nehody. Ničí rodiče neumřeli. Všechno zůstalo při starém, jen se změnila perspektiva. O tom jsem chtěl napsat píseň. Bez ohledu na to, jak jste šťastní, můžete se jednoho dne probudit, a aniž by to mělo jasnou příčinu, zachvátí vás ty nejtemnější myšlenky.“
Cornellova hudba a texty popisují marnost toho chtít se cítit lépe za situace, když je váš mozek nastavený, aby to nešlo. Zároveň se ale dotýkají ještě jednoho aspektu deprese, který člověka nutí se ptát, jestli není na bolesti a problémech náhodou závislý a jestli by dokázal žít bez nich. To, jak vyčerpávající je cítit se na dně, aniž by člověk vlastně věděl proč, je téma, které se v jeho písních vrací znovu a znovu, uzavírá Darling.
Osobní vzpomínky pak líčí zpěvačka kapely Heart, Ann Wilson, která ač byla o něco starší, měla v dobách jejich největší slávy blízko ke kapelám jako Nirvana, Alice in Chains, Pearl Jam nebo Soundgarden. Jejich členové pravidelně navštěvovali večírky v jejím bytě. Popisuje tu nejen, jak obtížně Cornell prožíval svou slávu, ale také si vybavuje úsměvné momenty. Mezi ně patří i halloweenská party, kterou pořádala a kam měl každý z účastníků přijít převlečený za nějakou písničku. Chris Cornell dorazil coby Black Hole Sun: ve žlutém kostýmu s paprsky kolem hlavy jako slunce a se začerněným obličejem.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].