0:00
0:00
1. 10. 20162 minuty

Tratě budoucnosti, vlaky minulosti

Politici věří svobodě méně, než se tváří

Představme si, že by se výdobytky sametového listopadu zaváděly postupně, na zkoušku. Svoboda slova by se povolila napřed v Praze a středních Čechách, ve zbytku státu teprve tehdy, až když se osvědčí. Čtenář asi nemusí být ultraliberál, aby usoudil, že jde o nesmysl. Pokud je svoboda slova dobrá věc, je lepší ji zavést rovnou na co největším území. Stejné to bylo i s výhodami, které přinesl kapitalismus v ekonomické rovině. I konkurenci v prodeji chleba nebo cihel jsme zavedli všude najednou, protože jsme věřili v užitečnost konkurence jako principu.

Zdá se to banální, tak proč se tím zabývat? Problém je, že s onou vírou v dobré principy to v Česku není tak úplně pravda. Ukazuje to malé výročí, které si připomínáme: pět let konkurenčního provozu na železnici.

↓ INZERCE

Průnik Radima Jančury na české železniční tratě je příběh úspěchu, jako je příběh úspěchu prodej oněch cihel. Na trati Praha–Ostrava, kde jezdí vlaky soukromníků i Českých drah, jsou výrazně nižší ceny a lepší služby než na trati z Prahy do Českých Budějovic, kterou provozují pouze státní dráhy. Důkazů o pozitivním vlivu je tolik, že další nejsou potřeba. Politici ale říkají, že se bojí i těch negativních, jež jsou méně vidět. Sílící pozice soukromníků oslabuje státního dopravce, který nese odpovědnost za všechny tratě, nejen ty lukrativní. Zájem o vlaky do Ostravy je mezi soukromníky velký, dál na polskou hranici už ale nikoli.

Kvůli podobným potížím politici dalšímu uvolňování prostoru soukromníkům brání. V…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc