0:00
0:00
Divadlo16. 9. 20124 minuty

Příjemně nerozumět

Jan Nebeský a spol. oživili zapomenutý pražský dům

Astronaut

I v centru Prahy existují místa, kolem kterých jste prošli nespočetněkrát, a přesto jako by neexistovala. Jedno z nich je v Nekázance, pár kroků od Václavského náměstí. Wittmanovský dům, původně barokní budova přebudovaná v padesátých letech na sídlo Československého svazu žen. Zvenčí nenápadný a uvnitř napůl vybydlený objekt počátkem září ožil zásluhou produkce Divadelního ústavu a Pražského Quadriennale. Skupina kolem experimentujícího režiséra Jana Nebeského zde nastudovala site-specific projekt nazvaný Příliš tichý nos.

Mein Vater ist Trautenberg

↓ INZERCE

Když se přibližně čtyři desítky diváků shromáždí na malém dvorku za vstupní branou, vyzve je podivně okostýmovaná herečka, aby ji následovali. Společně projdou několika nevábnými místnostmi a otevře se před nimi překvapivě malebný prostor uvnitř rozsáhlého bloku.

Zatímco dvojice muzikantů (kytarista Joe Karafiát a basklarinetista Petr Valášek) spustí tichou improvizaci, před publikum se postaví Lucie Trmíková s Davidem Prachařem a začnou ve stylu průvodcovských výkladů popisovat historii budovy. Oba jsou navlečeni do paruk a kostýmů, které v křiklavé nadsázce evokují normalizační nevkus. Výklad oživuje mizerná němčina a také chytlavé, i když ne úplně nesmyslné absurdity: „V prvním patře bydlel Mozart, Kafka, Freud, Mahler, Kokoschka a mnozí další, dům byl…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc