Hudba:
Mars Volta: Octahedron
UNIVERSAL MUSIC
„Varovali jsme vás, že chceme udělat popové album, teď to nastalo!“ Ale u funk-free-artrockové kapely, kterou jmenoval Rolling Stone nejlepšími progresivními rockery loňska, není nic jasné a přímočaré.
Not Given Lightly
MORR MUSIC / STARCASTIC
Indie pop z Nového Zélandu, to někoho zajímá? Pozor, tamější new wave 80. let (první rocková generace na ostrově!) se stala kultem nezávislé scény: uvolněných melodických hitů jak naseto. Berlínská scéna a přátelé (Lali Puna, Tarwater, B. Fleischmann…) jim teď vzdává hold vlastními verzemi.
John Adams: Doctor Atomic Symphony
NONESUCH / WARNERS
Z opery o Oppenheimerovi „vyremixoval“ skladatel koncertní skladbu. Přes skepsi k Adamsovi jako „oficiálnímu“ autorovi dnešních USA je zřejmé, že překvapivý návrat k minimalismu je jeho nejvýraznějším albem za dlouhá léta.
Letní filmová škola
UHERSKÉ HRADIŠTĚ, 25. 7.–2. 8.
Vrstevnatý hudební program: nálet německých elektroniků (Jan Jelinek & Groupshow, AGF plays THX 1138), kapely z Respekt Edice (Eternal Seekers, Načeva & Pavlíček & DJ Five), večer tematizovaného kýče (Čoko voko, Don Juan Disco), dubstepoví DJové kolem subbass.cz, Dva a Suzanne Vega.
Výtvarné umění:
A co mix Ryzcových comixů?
MUZEUM ČESKÉHO KRASU, BEROUN, 18. 7.–4. 9.
Čtyřicet let tvorby nesnadno uchopitelného malíře a zatvrzelého milovníka Pabla Picassa s keltskými kořeny na jedné ploše, svérázné kubistické interpretace příběhů Brouka Pytlíka a Ferdy Mravence nemohou chybět.
Příjemné závislosti
MORAVSKÁ GALERIE, BRNO, 17. 7.–18. 10.
Inscenovaná fotografie 70. let ve výběru kurátora Jiřího Pátka. Kapradiny, okaté víly, ztepilí chasníci, paneláky, industriál, černá a bílá, vše tak krásné, až oči přecházejí, proto pozor na návrat do reality.
Linda Čihařová: Neverlands
(A)VOID GALLERY, PRAHA, 17.–29. 7.
Další z nových výstavních prostorů v netradičním prostředí: tentokrát v bývalém skladišti v pátém oblouku na náplavce pod Rašínovým nábřežím, otevřeno je tu sympaticky do devíti večer a kousek odsud přímo u hladiny Vltavy točí pivo. Čerstvá výstava se sem krásně hodí, je hodně o vodě a o tom, co dokáže udělat s půdou.
Hoši odvedle
GALERIE KOTELNA, ŘÍČANY, 17. 7.–27. 8.
Expresivní smršť v podání Martina Šárovce a Vladimíra Větrovského, figury malované s rozkoší, s jakou lidé obvykle dělají úplně jiné věci.
Knihy:
Michel Foucault: Zrození biopolitiky
PŘELOŽIL PETR HORÁK, CENTRUM PRO STUDIUM DEMOKRACIE A KULTURY, 349 STRAN
Foucault otevřel roku 1978 na College de France v Paříži přednáškový kurz, jehož tématem měla být „biopolitika“, tedy vládní praxe, která se od 18. století pokoušela racionalizovat problémy populace spojené se zdravím, hygienou, porodností, dlouhověkostí a tak podobně. Rozhodl se pojednat nejprve o politicko-filozofickém rámci, v němž se zmíněné problémy objevily a pro nějž byly velkou výzvou – o liberalismu. A nakonec věnoval kurz pouze jemu.
Nicolas Ancion: Jak správně zabíjet
PŘELOŽILA VĚRA DVOŘÁKOVÁ, DAUPHIN, 148 STRAN
Soubor je groteskním, melancholickým holdem Bruselu a především jeho obyčejným obyvatelům. Stačí jen málo: skvrna od omáčky, fotoaparát, sešívačka, aby se život proměnil v dobrodružství.
Agatha Christie: Vražda v postranní ulici
PŘELOŽILA HANA PETRÁKOVÁ, KNIŽNÍ KLUB, 250 STRAN
Čtyři povídky s Herculem Poirotem. V titulní stane stejně jako v Zrcadle mrtvého muže před klasickou záhadou smrti v uzamčené místnosti. V Podivné krádeži pátrá po zloději nákresu bombardéru a během dovolené řeší Trojúhelník na ostrově: vraždu s podtextem nevěry.
Televize:
Žít s vědomím ztráty
PSANEC JOSEY WALES, ČT 1, 25. 7., 21.40
Clint Eastwood považuje western Psanec Josey Wales (1976) za jeden z nejlepších, které kdy natočil, a řadí ho dokonce před oscarové Nesmiřitelné (1992). Představuje v něm svého typického hrdinu: nemluvného uštěpačného drsňáka, který umí zatraceně rychle ovládat kolty. Psance udělá z mírumilovného farmáře Joseyho Walese nesmyslná brutalita vítězných severských bojůvek Unie. Nejdříve mu za války zabijí ženu a dítě, později po kapitulaci zmasakrují jižanské bratry ve zbrani. Wales udělá v táboře vítězů občanské války také slušnou paseku a na jeho hlavu je vypsána nestandardní odměna.
K pronásledovanému se na cestě připojí zneužívaná indiánka z kmene Navahů, čerokézský náčelník a nevinná kansaská dívka s prostořekou matkou. Hluboko v území ovládaném Komanči pak skupinka chce začít nový život.
Eastwoodovi se povedlo pozoruhodným způsobem propojit prvky westernu klasického, v němž mytický hrdina ochraňuje před nepřítelem skupinu osadníků, a westernu revizionistického, který mýty spojené s osidlováním Západu kritizuje a vyvrací. Jistou kontroverzi vzbudila skutečnost, že autor knižní předlohy Forest Carter se ukázal být bývalým členem Ku-klux-klanu. Přitom málokterý film obsahuje tak jednoznačné výzvy ke smíření a rasové toleranci jako právě Psanec Josey Wales.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].