Výlet za teplem
Africké divadlo pro sebe Němečková objevila před lety na Avignonském festivalu. Zaujalo ji a okouzlilo jinakostí, odlišnou logikou vyprávění a rozhodla se svou novou zkušenost zprostředkovat i doma.
Lucie Němečková na africkém kontinentě ještě nikdy fyzicky nebyla, přesto je prý v Africe každý den. „Je to záležitost duše, srdce, pohledu na život,“ říká dramaturgyně, která před osmi lety vymyslela a založila festival Tvůrčí Afrika aneb Všichni jsme Afričani.
Africké divadlo pro sebe Němečková objevila před lety na Avignonském festivalu. Zaujalo ji a okouzlilo jinakostí, odlišnou logikou vyprávění a rozhodla se svou novou zkušenost zprostředkovat i doma. „Afrika se u nás vnímá především ve spojitosti s humanitární pomocí nebo politikou, ještě tak možná hudbou. Ale o tamním divadle a literatuře se v Česku neví skoro nic,“ říká.
Festival se postupně rozrostl do poměrně úctyhodných rozměrů; vedle Prahy se jednotlivé akce konají už v pěti dalších městech. Úcta je na místě, zvláště uvážíme-li, že Lucie organizaci zvládá s minimálními prostředky a téměř sama. Osmý ročník se od předchozích liší i v tom, že hosté už nepřijíždějí jen z Evropy nebo třeba Kanady, ale poprvé se podařilo dovézt autora, režiséra a herce Rodrigua Normana přímo z Toga. Jeho hra na téma „domov“ bude spolu s dvěma dalšími jednoaktovkami afrických autorů jedním z hlavních bodů programu.
Zůstat, nebo odejít
„Domov je teď žhavé téma současné africké dramatiky,“ říká Němečková.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu