O zahraničních investorech se v Česku často mluví v souvislosti s porušováním práv zaměstnanců. Naposledy byl ze zastrašování odborářů obviněn řetězec Plus Discount. Trochu jiný pohled přináší studie univerzity v Brémách vypracovaná spolu s českými, slovenskými a polskými badateli. Podle zjištění sociologů sice většina dceřinných firem zahraničních společností nepřináší do nové země svůj model vztahů mezi zaměstnavateli a zaměstnanci (ať už jde o smlouvy či jednání s odbory), ale na druhou stranu se zahraniční manažeři snaží se svými zaměstnanci jednat a slušně se dohodnout. Situace ve většině podniků je prý dokonce lepší, než byla před příchodem zahraničního investora. No vida, a to by si člověk z novinových zpráv málem myslel, že cizí investoři jednají s Čechy i s dalšími Východoevropany jako s bezprávnou pracovní silou z rozvojových zemí.
Proti mánii neustále se ptát zákazníků na jejich spokojenost vystoupil komentátor Financial Times Richard Tomkins. Společnosti se podle něj dotazováním klientů snaží zjistit, zda je při prezentování svých výsledků, tedy dobrých služeb pro zákazníky, zaměstnanci nepodvádějí. A dobré firmy jako Amazon či Starbucks prý takové ankety prostě nepotřebují, výsledek poznají na tržbách. Pokud jsou totiž zákazníci nespokojeni, odcházejí ke konkurenci a naopak. To byla trefa do černého i střelba do vlastních řad. Jeden čtenář totiž…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu