0:00
0:00
Společnost24. 2. 20177 minut

Povinná maturita neprohloubí matematickou gramotnost

Se senátorem Jiřím Růžičkou o matematice a podobě státních maturit

Autor: ČTK

„V roce 2021 čekám katastrofu,“ říká senátor za TOP 09 a Starosty, ředitel pražského gymnázia Jana Keplera Jiří Růžička. Řeč je o tom, že od tohoto data by měli studenti středních odborných škol povinně maturovat z cizího jazyka, a to jim může podle něj dělat velké problémy. Sám Růžička zastává názor, že státní maturita by měla zůstat ve stejné podobě: tedy povinnou češtinu a volbu mezi cizím jazykem a matematikou. Text o maturitách z matematiky najdete v novém Respektu 9/2017, který vychází v pondělí 27. února.

Budete se kvůli povinné maturitě z matematiky obracet na Ústavní soud?

↓ INZERCE

Ústavní stížnost považuji za poslední možnost jak něco změnit. Ale nedělalo by mi to radost, věci se mají řešit debatou o jejich podstatě, nikoliv soubojem. Předtím bych chtěl zkusit jinou věc. Jsem senátním zpravodajem novely školského zákona, začátkem března ji bude projednávat výbor pro vzdělávání. Pokusím se kolegy přesvědčit, abychom dali pozměňovací návrh. Jako minimum chci, aby maturita z matematiky začala být povinná pro gymnázia a lycea ve stejný rok jako pro ostatní školy.

Momentálně to vypadá tak, že gymnazisté a studenti lyceí budou z matematiky povinně maturovat v roce 2021 a studenti odborných škol o rok později. Co vám na tom vadí?

Stejně jako většina ředitelů gymnázií si myslím, že to není spravedlivé; není to rovný přístup ke vzdělávání.

Vždyť jde jen o jeden rok, je to opravdu tak důležité?

Jde o nějakých sedmdesát osmdesát tisíc maturantů, kteří nebudou mít rovnocenné podmínky. Proč by se měl gymnazista, který se připravuje na přijímačky na anglistiku a němčinu, učit ještě na maturitu z matematiky, když s jeho zvoleným oborem nijak nesouvisí? A naopak, proč by matematika neměla být povinná pro studenta průmyslovky, který se chystá na technickou vysokou školu? Má-li být jednotná státní maturita z matematiky, tak ať je opravdu jednotná hned od začátku.

Čím argumentují zastánci, aby studenti odborných škol měli matematiku povinnou později?

Ministerstvo mluví o tom, že odborné školy se musí připravit, sehnat učitele, upravit školní vzdělávací programy, ve kterých mají hodně odborných předmětů. To už ale mohli udělat dávno. Objevuje se také argument, že na gymnáziích a lyceích jsou šikovnější studenti. S tím nesouhlasím, i na odborných školách jsou šikovní studenti.

Jste zastáncem povinné maturity z matematiky?

Matematika je krásný a nenahraditelný obor. Má se nejen na středních školách učit hodně a dobře. Z povinnosti maturovat z ní ale nadšen nejsem. Především jsem zastáncem svobodné vzdělávací cesty, odpovědnosti studentů za to, co si zvolí. Normování a uzurpování si pravomoci – my víme lépe než ty, co je pro tebe dobré – je mi proti srsti. Zároveň to některé studenty, které matematika nezajímá nebo na ni nejsou zrovna nadaní, znevýhodní. A povinná zkouška nevede nutně k tomu, že se matematická gramotnost prohloubí. Může se stát pravý opak, místo rozvoje gramotnosti převládne pragmatický přístup, budou se počítat modelové maturitní příklady ze sbírek, to výuce matematiky ublíží.

Povinná státní maturita z češtiny a cizího jazyka vám nevadí?

Čeština je mateřský jazyk, měli by ho ovládat všichni. Nicméně jsem češtinář a mám výhrady proti tomu, jak konkrétně zkouška vypadá, kladl bych větší důraz na porozumění textu, schopnost jazyk používat, obešel bych se bez literární historie. A cizí jazyk je v malé zemi uprostřed Evropy nutnost, bez jeho znalosti je člověk hendikepovaný. Pro matematiku tohle neplatí.

Jenže pro řadu dětí z odborných škol může být povinná maturita z cizího jazyka větší problém než povinná matematika.

To je pravda a snažím se na to upozornit. Mluví se o povinné matematice pro gymnazisty a studenty lyceí od roku 2021, ale téměř se nemluví o tom, že studenty odborných škol čeká v tomto roce také velká změna. Teď maturují povinně z českého jazyka a mohou si zvolit, zda budou maturovat z cizího jazyka nebo matematiky. Ve zmíněném roce si nebudou moci zvolit matematiku, budou maturovat povinně z češtiny a cizího jazyka. Umíte si představit, co to pro lidi z těchto škol, kteří jsou často šikovnější na matematiku než na jazyk, bude znamenat? Čtvrtina studentů těchto škol propadla z matematiky, kterou si dobrovolně zvolili. Jenže proč ji volili? Pravděpodobně proto, že cizí jazyk jim šel ještě hůř. V roce 2021 čekám katastrofu, z povinného cizího jazyka může propadnout klidně víc než polovina studentů odborných škol.

Proč se tedy zabýváte okrajovou věcí, jestli bude matematika pro studenty odborných škol o rok dříve nebo později, a ne tím, že hrozí, že u maturit propadne mnohem víc studentů?

Kdyby to bylo na mě, nechal bych státní maturitu tak, jak je dnes – povinný český jazyk a volbu mezi matematikou a cizím jazykem. Pro to ale není politická vůle. Pokouším se prosadit alespoň to, co považuji za možné: když už chceme povinné tři maturitní předměty, zaveďme je najednou pro všechny obory.

Jiří Růžička a Miloslav Kalousek Autor: ČTK

Ještě k povinné matematice. Není pro studenta užitečnější umět matematicky uvažovat než se učit, co napsal Alois Jirásek nebo Karolína Světlá?

Jak jsem řekl, jsem poslední, kdo by zavrhoval kvalitní výuku matematiky, učme ji klidně každý den, zaplaťme kvalitní učitele. To je velmi potřebné, ale nesouvisí to s povinností z matematiky maturovat. Pokud jde o maturitu z češtiny, jak už jsem také říkal, měla by se od literatury mnohem víc posunout ke schopnosti rozumět jazyku a používat ho.

Je překvapivé, že proti povinné maturitě, ať už z matematiky nebo cizího jazyka, brojí právě ředitelé gymnázií. Právě gymnazisté mají přece u státní maturity nejlepší výsledky. Neohrožuje je cizí jazyk a asi je nijak zvlášť neohrozí ani povinná matematika.

Dnes a denně vidím, že na gymnáziu jsou lidé, kteří mají na matematiku mimořádný talent. Uvažují analyticky, jsou jim vlastní logické postupy, ověřování výsledků. Jiní jsou na matematiku nadaní méně, ale neznamená to, že jsou méněcenní. U nás na škole jsme to už před lety vyřešili elegantně, matematiku neučíme po třídách, ale po skupinách podle schopností, které jsme si ověřili v testech. Nikdo nikoho nezdržuje a nikdo nemá pocit méněcennosti – Tonda měl příklad za pár vteřin a já se s ním mořím půl hodiny. S povinnou maturitou vezme tenhle systém za své, všechny budeme muset připravovat stejně, na zkoušku. Některým studentům to zabere neúměrně mnoho času, budou se šprtat vzorové příklady nazpaměť.

Kdo vlastně přišel s nápadem, že by matematika měla být povinnou součástí maturity?

Myslím, že to protlačil Svaz průmyslu, Sdružení podnikatelů a živnostníků, někteří zaměstnavatelé… Přišli s argumentem, že nemáme dost lidí na technických oborech, a když bude matematika povinná, studenti se ji budou víc učit. Myslím, že tahle úvaha ale není správná. Povinná zkouška z matematiky nepovede ani k její větší oblibě ani k vyšší kvalitě tolik potřebné matematické gramotnosti. Navíc vzdělávací systém nemůžeme koncipovat podle momentálních potřeb, maturanti budou na vrcholu produktivního věku někdy za dvacet let.

Jak by podle vás měla vypadat státní maturita?

V devadesátých letech, když se objevila myšlenka jednotných maturit, jsem ji velmi podporoval. Maturita opravňuje ke stejným věcem, ke vstupu na vysokou školu, výkonu některých povolání – proto by měla být srovnatelná pro všechny typy škol i zřizovatele. Jsem přesvědčen, že jednotná zkouška by se měla týkat mateřského jazyka, schopnosti mu rozumět a používat ho, ale už ne literatury, toho, zda student ví, co napsal Jirásek. A cizí jazyk je komunikační nástroj pro vzdělaného člověka z malé země nepostradatelný. S ohledem na stávající situaci a riziko, že řada studentů odborných škol maturitu z cizího jazyka nezvládne, bych státní maturitu nechal v současné podobě - povinnou češtinu a volbu mezi cizím jazykem a matematikou. Nevidím na tom nic špatného.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].