Kultura otcovství se změnila, chování otců mnohem méně
Streamovací platforma Spotify dosáhla sto milionu platících uživatelů
Co stačí k tomu, aby byl muž dobrý tatínek? To je jedna z otázek, kterou si ve své aktuální knize All the Rage: Mothers, Fathers, and the Myth of Equal Partnership klade novinářka a psycholožka Darcy Lockman. V krátkém shrnutí pro The New York Times pak upozorňuje na otázku dělby práce v domácnosti jako na jeden z nejdůležitějších úkolů, pokud jde o otázku rovnosti pohlaví dnešní doby. Situace totiž zdaleka není tak progresivní, jak by se mohlo podle mnoha ukazatelů a debat zdát.
Lockman začíná velmi osobním příkladem, když vzpomíná na dobu před deseti lety, kdy se společně se svým manželem stali rodiči. Náhle se jejich role vyprofilovaly nečekaným způsobem a ztratily předchozí rovnováhu. Náhle to byla ona, kdo se začala starat o to, jestli děti mají druhý den školu a že by si proto měly jít brzo lehnout, aby nebyly nevyspalé a ráno se pohodlně vypravily. Místo toho, aby se manžel do těchto večerních rituálů zapojil a pomohl je dostat rychle do postele, šel si sám v klidu čistit zuby. Když ho na toto chování Lockman upozornila, z jeho odpovědí pochopila, že si situace v této podobě není vědomý. Nedomýšlel ji.
Autorka v této souvislosti podotýká, že onen moderní výklad starajícího se pečujícího tatínka je stále poněkud přemrštěná pohádka. Podle statistik mají matky na bedrech výraznou většinu práce spojenou s péčí o dítě - a výzkumy potvrzují, že „kultura otcovství“ se sice podstatně změnila, ovšem skutečné chování otců už tolik ne. Sociologové tento rozkol a nepoměr mezi očekáváním a realitou připisují úspěšné rezistenci ze strany mužů.
Překvapivě ne těch konzervativních, jejichž manželky jsou s jejich názory srozuměny a samy souhlasí se svojí vůdčí úlohou v domácnosti. Mnohem více se tak děje mezi progresivními páry, kde odhodlání mít rovné úlohy v rodičovství často předchází narození potomka - ale v realitě pak péče a výchova naráží na tvrdou zeď.
Odpověď na tuto otázku spočívá částečně v tom, jak různé zkušenosti mají ženy a muži s neférovostí. Nerovnost nesvědčí nikomu a každý ji snáší špatně. Studie ukázaly, že ti kdo ze situací snadno vyváznou a věci jim snadno procházejí, mívají pocity strachu a sebeobviňování, naopak lidé, kteří se cítí být vykořisťovaní, jsou naštvaní.
Přesto bývají muži se situací číslo jedna spokojenější než ženy. Naopak méně tolerantní než ženy jsou k tomu, když se ocitnou v situacích, kde tahají za kratší konec. To vše vytváří základ pro výše popsanou mužskou rezistenci, která se může projevovat v mnoha různých, více či méně subtilních podobách: od snižování důležitosti jednotlivých úkolů s odůvodněním, že není netřeba je dělat, až po tvrzení, že je žena k takové práci stejně nepustí, protože ji chce zvládat sama a podle svého.
„Nerovnováha dělby práce v rodičovství je udržována v chodu nepřiznanou mocí, kterou disponují muži ve světě, jenž si více váží jejich potřeb, pohodlí a tužeb než těch ženských,“ uzavírá Lockman. „A je na otcích, aby vzali zodpovědnost do ruku, ne aby se jí vyhýbali.“
Spotify podalo v Evropě stížnost na Apple
Sto milionu platících uživatelů dosáhla streamovací platforma Spotify. Působí to jako velký úspěch, ovšem ne vše nejde tak hladce: její nejnovější krok, vstup na indický trh, neproběhl úplně hladce a také zisky nejsou takové, jak se očekávalo, a to zejména kvůli velkým investicím do podcastů. Zprávu o tom pro The New York Times napsal Ben Sisario.
Po prvním čtvrtletí letošního roku má Spotify celkově 217 milionů uživatelů a z toho 100 milionů platících (na konci loňského roku jich bylo 207 milionů, platících 96 milionů). Pro srovnání Apple Music – hlavní konkurent Spotify – má předplatitelů 50 milionů a jinou než placenou verzi nenabízí. V rámci globálního souboje o posluchače představuje právě Indie jednu z nejslibnějších lokalit. Spotify na tamní trh vstoupilo v únoru a po prvním týdnu ohlásilo, že má milion nových předplatitelů.
Mezitím na evropské půdě podalo Spotify stížnost na Apple s tím, že firma porušuje pravidla hospodářské soutěže a ve svém obchodě AppStore zvýhodňuje vlastní Apple Music oproti jiným aplikacím na streamování hudby. Apple totiž účtuje poskytovatelům digitálního obsahu 30procentní poplatek za použití platebního systému pro každé předplatné prodané v rámci AppStoru.
Zakladatel a šéf Spotify Daniel Ek k tomu na svém blogu napsal: „ Pokud tuto daň budeme platit, donutí nás zcela uměle zvýšit cenu našeho prémiového členství, a to výrazně nad cenu služby Apple Music. To si nemůžeme dovolit, pokud mají naše ceny zůstat konkurenceschopné.“
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].