0:00
0:00
V poklusu14. 12. 20122 minuty

Studenti vzkazují: na stylu záleží

Postřeh nad eseji zaslanými do soutěže vyhlášené Knihovnou Václava Havla

Chceme prostě seriózní a reprezentativní vzhled.
Autor: HN, René Volfík

Že ve středoškolských prezidentských volbách s přehledem zvítězil potetovaný Vladimír Franz není možná jen důsledkem znechucení studentů z politiky, jak vysvětluje ve své tiskové zprávě pořádající organizace Člověk v tísni.

Pan Franz má prostě výrazný vizuální styl, a to, zdá se, může být u středoškoláků v posledku rozhodující. Jestli je přitom spřažený s politikou či ne, naopak může být docela jedno.

↓ INZERCE

Tuhle možnost by naznačovalo devadesát středoškolských esejů na téma: „Jak si představujete budoucí českou prezidentku nebo prezidenta?“ zaslaných do soutěže vyhlášené Knihovnou Václava Havla.

Autor těchto řádků je všechny coby jeden z porotců pročítal a zarazilo ho, jak často a jak důkladně – ve srovnání s jinými tématy – se většina textů (neplatí to ale o těch vítězných a oceněných) zabývá tím, jak by měl prezident fyzicky vypadat.

Nikdo z esejistů samozřejmě nevolá po tom, aby měl budoucí prezident vizáž Avatara či jiné mimozemské bytosti. Zdůrazňován je naopak seriózní a reprezentativní vzhled.

ČTĚTE KOMENTÁŘ ERIKA TABERYHO: PROČ BY FRANZ NEMĚL BÝT PREZIDENT

Jenomže to je asi jenom středoškolská esejistická volební teorie. Středoškolská volební praxe potom ukazuje, že je-li důležité kritérium výběru vzhled, vítězí ten, kdo se nějak výrazně odlišuje a má podobně jako hvězdy popkultury do detailu dotažený styl.

Podobně jako nyní Franz před posledními parlamentními volbami zaujal středoškoláky i Karel Schwarzenberg – také vizuálně výjimečná osobnost podpořená navíc ještě „cool“ kampaní, na které se podílel třeba výtvarník David Černý.

Jestli z hlasování podle vizuální stylovosti kandidátů studenti časem vyrostou, je otázka. Spíš se zdá, že na stylu – a nejen v politické soutěží – bude záležet čím dál víc.

Pro nás, co nejsme v této oblasti zrovna mistři, to není úplně uklidňující zpráva. Ale co naděláme, že.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].