0:00
0:00
V poklusu3. 5. 20133 minuty

Slunce Vodafone

Co všechno se může stát nosičem reklamy

Astronaut

Podle populárního animovaného seriálu Futurama se někdy okolo roku 3000 dostane reklama i do lidských snů. Všichni už jsou na to zvyklí – až na hlavního hrdinu jménem Fry. Ten byl do daleké budoucnosti přenesen shodou náhod z konce dvacátého století,  a když mu do nočního snění pronikne šot na luxusní slipy, je pohoršen.

https://vimeo.com/47727086

↓ INZERCE

Jeho přátelé to nechápou. Copak na konci dvacátého století reklama neexistovala? Jasně, kontruje Fry. V televizi, rádiu, v časopisech, ve filmech, ve sportu, v autobusech, na tričkách… ale ne ve snech, to ne, vzpomíná mladý muž. Kdyby byl do daleké budoucnosti přenesen až ze století jednadvacátého, mohl by počet položek rozšířit.

Madridské metro před několika dny uzavřelo smlouvu s mobilním operátorem Vodafone. „Červená“ Linka 2 pozemní dráhy se po následující tří roky bude jmenovat Linka 2 Vodafone. Firma za to zaplatí 3 miliony eur a získá také právo vyzdobit nástupiště, vlaky a orientační mapu metra svými logy. Aby toho nebylo málo, jedna z centrálních madridských stanic se přejmenuje ze Sol (Slunce) na Sol Vodafone.

A není to v současnosti až zas taková novinka. Londýnská kabinková lanovka přes Temži se například jmenuje podle letecké společnosti Emirates Air Line. Tohle jméno ponese lanovka deset let a dubajskou firmu to bude stát 36 milionů liber.

Slovenští sousedé zase před časem změnili rychlíku Váh jméno na Quelle. Další rychlík Považan pojmenovali podle inzertního časopisu Avízo - a mezinárodní vlak do Vídně nazývaný Gerlach (nejvyšší hora slovenských Vysokých Tater) získal jméno Šariš (slovenské pivo).

Potenciálních nosičů reklamy je samozřejmě bezpočet. Zajímavé na zmíněných novinkách je ale především to, že cosi z definice veřejného (doprava) se postupně otevírá soukromému. Možná na tom není nic špatného a zisky z reklamy se provozovatelům vyplatí.

Zároveň s tím se ale vyplatí mluvit o tom, jestli by se atakům soukromých firem neměla dát nějaká hranice. Zatím to totiž vypadá, že se hranice stále více posouvají ve prospěch soukromého byznysu.

S trochou fantazie se můžeme ptát, proč by si nakonec nějaká firma nemohla za příslib miliard do státního rozpočtu obsadit na deset let třeba vlajku, státní znak či rovnou název státu? Česká republika Vodafone? (Máme už ostatně ČEZkou republiku – byť zatím je to spíš hořká ironie.)

Zdá se vám to všechno absurdní? Pak je třeba dodat, že na podobné absurdity strašně snadno zvyká. Jako když je Fry nejprve pohoršen a protestuje, ale nakonec hlas snové reklamy poslechne a vyrazí ony slipy shánět po obchodech.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].