Česká politika se nepozorovaně stala výstavní laboratoří fenoménu zvaného „skleněný útes“. Tento pojem označuje situaci, kdy nějaká vlivná instituce – firma nebo politická strana – upadne do krize a ztratí tak svou někdejší atraktivitu pro mužskou část osazenstva.
Pojem „glass cliff effect“ pochází z výzkumu z roku 2003, který reagoval na slavný článek, podle nějž se firmám vedeným ženami daří hůř než těm s ryze mužským vedením. Výzkum toto tvrzení vyvrátil, když srovnal finanční kondici vybraných firem před a po jmenování muže, respektive ženy do vedení. Zjistil totiž, že firmy jmenovaly ženy do čela až ve chvíli, kdy se jejich krize dostala do bodu, v němž je muži nechtěli vést. Ženy tedy přebíraly instituce v pokročilém stadiu rozkladu a tento stav byl pro ně výchozím bodem.


Čím více politické strany začaly svým chodem připomínat firmy, tím zřejmějším se stávalo, že efekt skleněného útesu se nevyhne ani jim. A pokud se podíváme na poslední roky české politiky, zjistíme, že česká politika je v tomto učebnicovým příkladem.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu