0:00
0:00
8. 6. 20244 minuty

Apokalypsa až potom

Proč americká kina ztrácejí diváky a proč se nemohou spoléhat na staré modely

Panikařit, nebo ještě ne? To je otázka, před kterou stojí hollywoodská studia a američtí kinaři poté, co dostali do rukou čísla návštěvnosti za první čtvrtletí. Na snímky Kaskadér a pokračování Šíleného Maxe, jež zahájily letní sezonu, přišlo méně lidí, než se čekalo. Diváci ještě mohou dorazit, ale prozatímní čísla příliš optimistická nejsou. V meziročním srovnání za stejné období je návštěvnost na americkém trhu o čtvrtinu nižší – a jak spočítal Hollywood Reporter, každý letošní týden byl doteď horší v porovnání s loňským. Aktuální hrozící krizi v kinech je však dobré brát spíš jako zápletku mnohem většího příběhu.

Před ohlašováním apokalypsy je třeba si připomenout, že Hollywood je „v krizi“ v podstatě pořád – i když je na tom ekonomicky dobře. Krize je součástí rétoriky. Tlumí podezření z hamižnosti a vytváří dobré podmínky pro lobbing. Kina v předsmrtné křeči způsobené streamováním jsou další evergreen. Navíc se čísla u zmíněných „propadáků“ sčítají napříč časem z různých přidružených odbytišť a světových trhů. K tomu letní výhled nabízí několik filmů, které typově v minulosti divácky fungovaly – rodinné snímky V hlavě 2, Já, padouch 4 či sebereflexivně superhrdinský Deadpool & Wolverine.

↓ INZERCE

Zároveň je pravda, že v kinech velkých filmů ubylo. Kvůli stávce byly odložené Mission: Impossible nebo Karate Kid. To je i důvod, proč byl do role letního blockbusteru, u nějž se počítá se stovkami milionů na tržbách, pasovaný Kaskadér s Ryanem Goslingem, byť jím není. Nebyl totiž k dispozici tradiční superhrdinský snímek, na nějž si distributoři zvykli uplynulou dekádu spoléhat. Disney a Warner Bros. totiž na konci loňského roku zatáhli za brzdu: řada jejich komiksových filmů ztroskotala, neboť diváci jsou z nich stále unavenější.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc