Poslední šance zachránit Mánes
Legendární výstavní síň srazila na kolena její majitelka, teď jí svítá naděje na lepší zítřky
Kdybychom uspořádali anketu o nejkrásnější galerijní budovu v zemi, nejspíš by na prvním místě skončil pražský Mánes. Premiantem je ale zároveň už dlouhá léta i v další nevypsané soutěži: o českou galerii s nejhorším výstavním programem. Může za to současný majitel budovy, Nadace českého výtvarného umění. Během dvou dekád nadace dostala Mánes do stavu, proti kterému dlouhodobě a marně protestuje kulturní veřejnost. Teď ale ceněné památce svitla jistá naděje. Proti poměrům v nadaci se konečně vzbouřili lidé, kteří na ni mají dohlížet.
Dvakrát zabavená


Skoro sto let stará funkcionalistická stavba od architekta Otakara Novotného rozkročená v centru města nad Vltavou je unikátním výsledkem prvorepublikové činnosti Spolku výtvarných umělců Mánes, který ji s podporou mecenášů v roce 1930 postavil. Nejšťastnější etapu budovy symbolizuje třeba mezinárodní výstava Poesie 1932, na které spolek představil tehdejší nastupující hvězdy ovlivněné surrealismem v čele s Jindřichem Štyrským, Toyen či Josefem Šímou – z ciziny do Mánesu navíc dorazila aktuální díla Salvadora Dalího nebo Giorgia de Chirica.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu