Elektrická auta se přestávají prodávat. Jako luxusní zboží neuspějí
Nejde jen o cenu, důvody odmítání mohou být i velmi lokálního a kulturního charakteru
Elon Musk se může radovat, jeho Tesla je podle posledních údajů opět největším výrobcem elektrických aut na světě. Hned na druhý pohled však důvod k oslavám trochu vyprchává. Tesla se totiž vyhoupla zpět na první příčku proto, že její prodeje klesly loni méně než prodeje jejího největšího konkurenta, čínské automobilky BYD.
Tesla předpokládala, že v prvním čtvrtletí prodá 450 tisíc nových elektrických aut. Prodala jich pouze 386 810, o pětinu méně než ve čtvrtletí předchozím. Čínský výrobce si ovšem vedl ještě hůře, a to přesto, že jak Tesla, tak BYD v předtuše propadu snižovaly v prvním čtvrtletí ceny. Po letech systematického růstu se křivky prodejních oddělení dvou nejdůležitějších výrobců automobilů s alternativním pohonem stáčejí směrem dolů.
Zmíněné firmy nejsou samy. V segmentu elektrických aut se obecně začínají rozevírat nůžky mezi tím, co výrobci plánují, a tím, co si jejich zákazníci přejí. Elektrická auta se vyrábějí, loni jich světové automobilky dohromady vyprodukovaly zhruba 10,5 milionu. Letos by měla výroba vzrůst na 13,5 milionu kusů, napřesrok, tedy v roce 2025, by podle jejich plánů měly výrobní linky vychrlit již 18 milionů elektroaut, což je nárůst produkce o 70 procent během pouhých dvou let.
Tedy teoreticky, protože - jak uvedl nedávno deník Financial Times - poptávka podobný trend rozhodně nesleduje. Loni se prodalo 9,5 milionu automobilů na elektrický pohon, letos to vypadá na 9,8 milionu. Jinými slovy, o vozidla, bez jejichž masového nástupu si vůbec nelze představit přechod na bezuhlíkovou ekonomiku, není takový zájem, jak by si výrobci představovali.
Což je samozřejmě tlačí a bude tlačit ke změně zmíněných plánů. General Motors tak oznámil omezení výroby elektrických aut již v říjnu. Ford totéž provedl v lednu. Gigantická půjčovna aut Hertz, jedna z největších v USA, kvůli vysokým nákladům spojeným s pojištěním a likvidací případných škod 20 000 elektroautomobilů prodává a nakupuje místo nich znovu auta se spalovacím motorem.
Touhy duše
Důvody jsou na první pohled zřejmě, na druhý komplikovanější. V méně bohatých zemích, ke kterým v tomto kontextu patří i Česko, je na prvním místě jistě cena. Elektrická auta jsou tak drahá, že spadají stále do kategorie luxusního zboží. K jejich nákupu nestačí přesvědčení o jejich nezbytnosti pro budoucí život na planetě, potřebujete i nadstandardní finanční prostředky.
Úplně nejlevnější elektrická škodovka stojí v tuto chvíli 1 200 000 korun, v praxi ale nejspíš zaplatíte více. Na rovinu, když si Respekt nedávno potřeboval koupit nové auto, nepořídil si elektrické, byť patří jistě k těm potenciálním zákazníkům, kteří naléhavě chápou smysl jejich existence. Pokud se musíte při svém běžném rozhodování chovat ekonomicky racionálně a v běžném horizontu vyrovnávat svůj firemní nebo rodinný rozpočet, budete nákup auta na elektrický pohon zdůvodňovat obtížně.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu