Prožít nový začátek
Hajao Mijazaki se fenomenálně vrátil z důchodu svým posledním filmem Chlapec a volavka. Nad budoucností jeho impéria však visí otazník.
V Japonsku to byla kulturní událost roku. Červencovou premiéru nejnovějšího animovaného snímku režiséra Hajaa Mijazakiho Chlapec a volavka (v originále Jak žiješ?) doprovázela obrovská očekávání, ale žádná reklama. Žádný trailer. Žádné informace o ději. Jen tajnosnubný plakát se zlověstně vyhlížejícím bílým ptákem. Byl to první film nefalšované superstar japonské kultury po desetileté pauze. V roce 2013 Mijazaki tvrdil, že konečně odešel do penze. Už fakt, že to nakonec (opět) neudělal a natočil ve dvaaosmdesáti letech další snímek, měl fungovat jako divácký magnet. A doma v Japonsku fungoval. Teď se ukáže, jestli značka Mijazaki stále táhne i za jeho hranicemi. Snímek se od uvedení na festivalu v Torontu postupně objevuje v široké distribuci včetně té české.
V prvním plánu vypráví o dvanáctiletém chlapci, jehož matka zemře při požáru během druhé světové války při bombardování Tokia. S otcem se odstěhuje na venkov, kde žije s těhotnou macechou, matčinou sestrou. Jednoho dne ho neodbytná záhadná volavka vláká do tajemné věže za domem pod příslibem, že jeho matka nezemřela. Film je tak další variací na Mijazakiho klíčové téma – cestu do neznámých, komplikovaných, fantaskních a často nevyzpytatelných světů s neznámými pravidly, kde se postavy musejí naučit přežít. Tentokrát je ale režisér výrazně temnější, metafyzičtější i osobnější.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu