Hlavně žádný hit
Unikátní vydavatelství Folkways Records, které nastartovalo moderní americké písničkářství, si připomíná 75 let existence
Přesně v půli alba Return to Archive baltimorského dua Matmos zazní skladba, která se ptá na nejdůležitější otázku ohledně toho, co vlastně doléhá k našim uším. Seriózní mužský hlas dokola opakuje: „Hudba, nebo hluk?“ Správná odpověď v tomto případě zní „obojí“ – a ještě mnoho dalších věcí, které se mezi hudbou a hlukem nacházejí.
Čerstvá nahrávka vznikla v rámci oslav připomínajících pětasedmdesáté výročí založení unikátního amerického vydavatelství Folkways Records, jehož ediční plány a podnikatelské strategie neměly ve své době srovnání – a nejspíš ho nemají do dnešních dnů. Poválečné desky a kompilace vydané u Folkways Records nejenže odstartovaly novou vlnu amerického folku a definovaly rukopis celé jedné tradice, o jejíž odkaz se dodnes opírají písničkáři jako Bob Dylan nebo Bruce Springsteen. Útočiště tu našel také raný spirituální jazz nebo soudobé experimenty vážné hudby. A ani tím to zdaleka nekončí.
Pro Mosese Asche, zakladatele Folkways Records, byla totiž hudba jenom jedním z mnoha způsobů, jak sluchem poznávat svět. Proto měly v katalogu jeho vydavatelství pevné místo také nahrávky s mluveným slovem, projevy politických aktivistů, desky zaznamenávající třeba regionální humor, ale také záznamy zvuků města, kancelářského ruchu, signálů z družic i přírody – v podobě kuňkání žab, bzučení hmyzu, případně stetoskopem zesílených procesů uvnitř lidského těla.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu