0:00
0:00
Agenda11. 11. 20232 minuty

Čínské elektrotajemství v Segedíně

Astronaut

Německý tisk přišel předminulý týden s informací, že čínský výrobce elektroaut BYD postaví velkofabriku v Maďarsku a odstartuje tím čínský útok na evropský automobilový trh. V Segedíně, na jihu země, kde má továrna vyrůst, stále panuje nejistota. Na polích za městem skutečně vzniká průmyslový park, dokonce už začínají stavební práce. Není ale jisté, že za stavbou stojí BYD, protože jak maďarská vláda, tak město Segedín (vedené Lászlem Botkou, výraznou opoziční figurou) nechtějí probíhající jednání komentovat.

Starosta Botka slibuje, že výroba v průmyslové zóně bude ekologická a šetrná k okolí, a vyloučil chemičky a výrobnu baterií. To by továrnu na elektroauta firmy BYD vyřazovalo ze seznamu, ale to Botka nechce potvrdit. Všeobecně se proto předpokládá, že čínský ambiciózní elektroautomobilový dravec bude v parku opravdu sídlit. Podle reportáží maďarského tisku je místním víceméně jedno, co za městem vyroste, daleko víc je trápí, že průmyslová zóna zničí kvalitní zemědělskou půdu, za kterou navíc město, jež pozemky vykupuje, nabízí majitelům příliš málo peněz.

↓ INZERCE

Příchod BYD by nebyl překvapením. Viktor Orbán byl nedávno na návštěvě Číny a výrazné místo v jeho programu zabírala prohlídka firemní továrny BYD v Šen-čenu. Na rozdíl od zbytku Unie, která se od čínských investic snaží odklánět, je Maďarsko vítá a snaží se je přitáhnout. Čínské firmy staví kontroverzní (protože podle kritiků zbytečnou a předraženou) železniční trať mezi Budapeští a Bělehradem. Orbán dlouhodobě na veřejnosti mluví o Číně jako o perspektivním partnerovi, který Maďarsku umožní zbavit se závislosti na upadajícím Západu (jenž se navíc snaží Maďarsko zbavit různými bruselskými kličkami svobody).

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc