Svůj aktuální přístup k tvorbě označuje Julius Reichel za „lobotomní figuraci“. Však se také jeho výstava v pražské Galerii Václava Špály jmenuje Hard Core + Lobotomy = 20 / 20. Dvaačtyřicetiletý malíř dosud nikdy nevystavoval v tak prestižním prostoru, jakým je třípodlažní galerie na Národní třídě s mimořádně pestrou historií. Co je však pro případné návštěvníky a návštěvnice ještě důležitější: je to jeho zatím vůbec nejvydařenější výstup, jaký se mu kdy podařil.
Reichel byl dlouho považován za další z talentů vezoucích se na nehynoucí slávě expresivní malby. K jeho velkému štěstí se však tohoto lákavého rukopisu postupně zbavuje, aniž by si z něj nezapomněl ponechat ten nejzásadnější, naprosto nadčasový prvek, totiž spontánnost a odpor k jakékoli spekulativní falešnosti. Vždycky maloval, co se mu honilo hlavou, tentokrát to zkusil minimalizovat na základní tvary a významy, což mu neobyčejně sluší. Najednou mu stačí na zeď pověsit černě pomalované plátno s nápisem TRUE nebo hnědě podmalovaný obraz s obřím bílým plačícím emotikonem požírajícím hashtag PLANETSAVE. Působí to úplně stejně úderně jako jeho dřívější vizuální „facky“, ovšem s tím podstatným rozdílem, že teď mají návštěvníci na přijmutí jejich úderu mnohem víc klidu a hlouběji se jim tím propálí pod kůži.
Výstava stojí na vzájemném dialogu obrazů s dřevěnými objekty v podobě smajlíků ohraničených propletenými provázky. Tady je třeba znovu pochválit kurátora Radka Wohlmutha, pro něhož je tahle expozice jen letos už několikátou v řadě, v níž dokazuje svůj um citlivě naslouchat autorům a autorkám, nalézat jejich nejsilnější schopnosti a pomáhat tím jejich vlastní prezentaci, nikoli si hladit své kurátorské ego, jak tomu v mnoha jiných případech bohužel bývá. Výstava trvá už jen do neděle a opravdu by neměla uniknout vaší pozornosti, více o Juliovi Reichelovi se můžete dočíst na našem webu v textu Racionální nános v palici.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].