Líbí se vám design BYD, nebo preferujete Nio? Anebo máte raději Great Wall? Čínských aut v ulicích evropských měst zatím parkuje tak málo, že si s touto otázkou neporadí ani většina milovníků aut. Možná se to ale brzy změní.
Aktuální statistiky naznačují, že se hedvábná dálnice, po které do světa spěchají vozy „made in China“, poměrně rychle zaplňuje. Během posledních tří let se export čínských aut zvýšil čtyřnásobně. Vloni říše středu poprvé vyvezla více vozů než Německo, letos už překoná i Japonsko a stane se světovým exportérem číslo jedna. Na zářijovém prestižním automobilovém veletrhu v Mnichově čínské modely zabraly hned dvě třetiny výstavní plochy – a naprostou většinu mediální pozornosti. Největší z automobilek – BYD – vloni navýšila čistý zisk o 403 procenta a v prvním letošním pololetí meziroční zisk stoupl o dalších 205 procent.
Čínský automobilový rozjezd zjevně nabírá na rychlosti a v hospodářsky brzdící Evropě začínají rašit pochyby o budoucnosti zdejšího průmyslu. Budou tedy obyvatelé kontinentu, který je domovem mnoha špičkových značek, už brzy jezdit v čínských strojích?
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu