0:00
0:00
Kultura16. 9. 20232 minuty

Album týdne

Tak dlouho se vzdaloval klubové hudbě a transformoval ji v něco jiného, až se k ní znovu naplno vrátil. Pokud se Jamesi Blakeovi v poslední dekádě podařilo překonat dubstepovou škatulku a díky spolupráci s Beyoncé, Rosalíou, Frankem Oceanem nebo Kendrickem Lamarem prorůst do současného popu, pak novinka Playing Robots into Heaven přináší odklon od cituplných křehkých balad a staví na výrazných tanečních rytmech.

Album se zrodilo z jamů, jimiž si na modulárních syntezátorech krátil čas během turné. Některé, které si zaznamenal, se postupně propracovaly do jeho DJských setů, a když zjistil, že na tanečním parketu fungují, přestal se bránit tomu, že by z nich mohly být plnohodnotné skladby. Některé z nich dokonce ponechal zcela bez vokálu, který se přitom v průběhu let stal jeho nejvýraznějším a nejcharakterističtějším nástrojem. Big Hammer je ryzí trapová instrumentálka, již pouze ve finále naruší sampl vokálu dua Ragga Twins. Finální Playing Robots into Heaven zase nechává syntezátory znít zvukem varhan.

↓ INZERCE

Přesto tu jsou výrazné momenty, kdy se Blake vrací k tomu, v čem je nejsilnější: k práci a úpravám vlastního hlasu a zpěvu, jimiž vždy vyjadřoval propletenost a neoddělitelnost technologického světa a lidských citů. Vyniká to především ve svérázné předělávce Beautiful od Snoop Dogga a Pharrella Williamse, která se v jeho podání jmenuje I Want You to Know. Spojení výrazně upraveného zpěvu se syntezátory, které osciluje mezi klubovou a chrámovou atmosférou, pak přináší singl Loading. Hudba zde přímo odpovídá názvu desky, který sugeruje zasnoubení strojového prvku s nebeským a v mnohém se vrací k devadesátkové tradici samplování.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc