Koncern Volkswagen chystá revoluci, na Škodu zbude už jen výroba neperspektivních spalovacích motorů, četli jsme začátkem minulého týdne v českých médiích, která o tom informovala s odkazem na informace německého deníku Handelsblatt. Změny, které poté Volkswagen představil, nic takového nenaznačují – zdá se, že Škoda bude moci dál vyrábět i elektromobily. To zní jako dobrá zpráva, protože za dvanáct let má prodej nových vozů se spalovacím motorem v Evropě skončit. Tím ovšem dobré zprávy možná končí.
Chceme-li snižovat emise, je v osobní silniční dopravě elektřina jedinou slibnou cestou. Všechny ostatní možné druhy paliv jsou buď energeticky neefektivní (vodík), nebo je neumíme levně a v potřebném množství vyrábět (syntetický benzin nebo metan). Za tímto jednoduchým konstatováním se ale rýsuje mnohem složitější terén: v Česku je nyní podíl elektromobilů na prodejích aut jen 2,1 procenta a nezdá se, že do deseti let překonáme hranici deseti procent. Problémem je hlavně hluboká nedůvěra tuzemské veřejnosti k voltům pod kapotou, kvůli níž poněkud vázne i budování dobíjecích stanic. Pokud se ji nepodaří překonat, třeba pomocí dotací, potom domácí tlak na vládu, aby v Bruselu vyjednala pro Česko odklad zákazu nových spalovacích aut, může být s blížícím se rokem 2035 enormní – už kvůli chybějící infrastruktuře.


Kromě toho existují i trhy jako Indie, Jižní Amerika nebo Blízký východ, kde prodej spalovacích vozů nejspíš hned tak neskončí. Pokud tedy měl Handelsblatt přece jen pravdu a Škoda se dle tajných plánů koncernu opravdu má stát vlajkovou lodí „špinavých“ aut, v určitém časovém horizontu to z ekonomického hlediska bohužel může pro Volkswagen dávat smysl.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu