
Stranou pozornosti proběhla revoluce, která významem o mnoho nezaostává za nástupem inteligentních chatbotů. Ačkoli si toho dokonce ani část odborníků nevšimla, stala se nedávno realitou auta, která vozí pasažéry, aniž by je kdokoli řídil. Zatím pouze v pečlivě zmapovaném prostředí konkrétních měst, i tak jde ale o důležitý průlom.
Společnost Waymo, odnož Googlu, již provozuje skutečné robotaxi, službu, která vypadá jako ze sci-fi filmu: přes aplikaci si přivoláte taxi a přijede pro vás vůz, za jehož volantem nikdo nesedí. Ulicemi se pohybuje sebevědomě a rychle, zahýbá, střídá pruhy, řeší situace na křižovatkách. Volant se točí samovolně, „jako by řídil duch“, jak poznamenala pětiletá dcera jednoho z novinářů, který robotické taxi testoval.


Od loňského podzimu služba funguje ve Phoenixu i pro běžné zákazníky (nikoli už jen pro dobrovolné testující jako dříve), později se přidalo San Francisco. Jezdí se s upravenými elektromobily různých výrobců. Firma zaznamenala minimum problematických situací, které navíc většinou zavinil lidský řidič jiného auta. Potíže se ale občas vyskytnou: nedávno například sanfranciská mlha zmátla autopiloty natolik, že několik vozidel Waymo zastavilo a vyvolalo menší dopravní zácpu. Podobné problémy působí i konkurenční vozy společnosti Cruise vlastněné koncernem GM, rovněž operující v San Franciscu.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu