Pokud chcete zahlédnout budoucnost, zajeďte si do Berlína a projděte se po Kurfürstendammu, rušné třídě často popisované jako místní varianta Champs-Élysées. Na jednom z nejprominentnějších rohů se tu nachází autosalon, jenž se nepodobá žádnému, jaký jsem kdy viděl: naleštěný, elegantní, několikapatrový, vybavený kavárnou, designérským centrem, výstavními halami atd. Když vstoupíte, spatříte něco, co vypadá jako Bugatti nebo Ferrari, jenom stylovější. Jedná se o EP9, špičkový závodní vůz, jenž si již několik zákazníků skutečně pořídilo za cenu tři miliony dolarů za kus. Stojí za ním společnost Nio, jedna z nových čínských automobilek, které teď berou svět útokem.
Před deseti lety vyvážela Čína jenom relativně malý počet aut. Dnes je největším exportérem na světě, snadno z této pozice vytlačila Japonsko. Její hlavní silou jsou elektrická vozidla. Dva ze tří elektrických automobilů na světě se vyrobí právě v Číně. Když dnes přemýšlíme o čínských slabinách (a Čína jich skutečně několik má), je také dobré nezapomínat na její silné stránky a na to, jak je provázána se světovou ekonomikou. Auta značky Nio se navrhují v Mnichově. Výzkumná a vývojová střediska se nacházejí v San José a v Oxfordu a zároveň v Pekingu a Šanghaji. Výroba probíhá v Číně.
Styky bez rizika


Evropa je vůbec tím správným místem, kde má smysl o Číně uvažovat. Tento týden jsem cestoval do tří evropských zemí (Německa, Itálie a Velké Británie) a všude se tam rozhovory stáčely k americkému přístupu k Číně. Většina politiků, s nimiž jsem mluvil, dávala najevo nervozitu. Stáli pevně za postoji Bidenovy administrativy k Rusku a oceňovali, že Biden dokázal Západ sjednotit a že mu nabídl jasné strategické směřování a cíl. Mnohem více je ale zneklidňovaly jeho nové ekonomické návrhy, jak je nedávno předložil poradce pro otázky národní bezpečnosti Jake Sullivan.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu