Nový hit: vize školy
České vzdělávání objevuje vstřícnou komunikaci, sdílení a přesun odpovědnosti na děti
Jak má vypadat dobrý učitel, už v Česku asi víme. Vedlo se o tom hodně diskusí, psaly se a natáčely reportáže, dělaly se školní ankety, předávaly diplomy nejlepším kantorům. Ale jak má vypadat dobrý ředitel školy?
Místem, kde se dá dostat odpověď, je trochu nečekaně jeden ze sálů obchodního centra na pražském Pankráci. Organizace Učitel naživo tady začátkem června hostí zhruba tři desítky ředitelů a ředitelek základních škol z Čech i Moravy. V rohu stojí nádoby s pitím a podnosy s jídlem k rychlému občerstvení. Frekventanti kurzu Ředitel naživo mají na hrudi cedulku se jménem a názvem své školy. Rozděleni do pěti skupin jsou to tentokrát oni, kdo u stolků rozmístěných po prostoru řeší zadané úkoly.
Jeden z hloučků stojí u stolku s cedulí „DOPAD“. „Neustále je třeba sledovat dopad výuky na učení a spokojenost dětí,“ vysvětluje lektorka. I ona je ředitelkou školy, program absolvovala v minulých letech a teď předává, co se naučila. Třeba to, že známky nejsou důležité. Důležité je dát dětem informaci, jaké kroky mají udělat pro to, aby se zlepšily. A že tohle zlepšení je pro učitele nejlepším kritériem, jak dobře učí.


„Ale jak je to s tou spokojeností? Spokojené dítě přece nemusí být dobře vzdělané dítě,“ vnáší do diskuse pochybnost jeden z ředitelů-frekventantů programu. Ostatní přikyvují a lektorka ukazuje na velký papír, kam mají své myšlenky zapisovat. Později se o nich společně pobaví. Další z účastnic namítá, že je těžké přimět učitele sledovat dopad výuky. „Nejsou to zvyklí dělat,“ namítá. Lektorka vysvětluje, že je důležité formulovat cíl hodiny a zjišťovat, zda k němu došly všechny děti ve třídě a nejen ty, které se hlásí. „Jedna z možností, jak to sledovat, je bavit se s rodiči,“ dodává lektorka.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu