
Barbie, nebo vynálezce atomové bomby J. Robert Oppenheimer? Letní sezona velkofilmů se zatím rýsuje jako lehce bizarní souboj mezi legendární panenkou od firmy Mattel převedenou poprvé do celovečerního filmu a životopisným thrillerem o fyzikovi, který v projektu Manhattan pomáhal vyvíjet zbraň schopnou zničit lidstvo. Stojí tak proti sobě světy, které by už ani nemohly být odlišnější. Premiéra obou filmů je naplánovaná na stejný den.
Měsíc a kousek před premiérou to zatím vypadá, že má Barbie navrch a nechává vědce i hrozící apokalypsu v zadním zrcátku růžového kabrioletu. Předvídat hity je nevděčný úkol a vše může na konci července být jinak, ale týmu Barbie se daří strhávat k projektu maximální pozornost. Růžová je všude. Internet zaplavují fotky Margot Robbie (Barbie) a Ryana Goslinga (Kena). Šatníkům celebrit vládne módní trend barbiecore, kdy se stylizují do panenky.
Tvůrci i studio Warner Bros. hrají chytrou hru protikladů a provokativních spojení. Alternativní scéna zastoupená scenáristy Gretou Gerwig a Noahem Baumbachem – Gerwig i režíruje – se tu potkává s mainstreamovou hračkou.


Autorka, považovaná za reprezentantku feminismu, se ujala panenky, kterou kritici vnímají jako extrémně škodlivou kvůli nerealistickému ideálu vzhledu, jejž nastavuje dívkám a který může vést až k psychické poruše popsané jako syndrom panenky Barbie. Zatím to vypadá, že by právě tuhle představu o dokonalosti měl film podrývat. A udělat tak Barbie atraktivnější pro nové generace. Aniž by ji ale zároveň – je to stále produkt na prodej – sabotoval. Emotivní vnitřní rozpor je i hlavním sloganem traileru: „Pokud milujete Barbie, tenhle film je pro vás. Pokud nenávidíte Barbie, tenhle film je pro vás.“ Čímž je pokrytá víceméně celá populace, protože každý má díky její přítomnosti v popkultuře tak trochu na Barbie názor. Což se o J. Robertu Oppenhemerovi, při vší jeho genialitě, i o tom, jak zásadně ovlivnil svět, říct nedá.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu