Monstrum na kopci
Písničkářka Taylor Swift přepisuje zvyklosti showbyznysu a pro hudební průmysl představuje velké sousto
V hudebním průmyslu je zcela samostatnou kategorií. Existují umělci a umělkyně, kteří lámou prodejní a hitparádové rekordy, vyprodávají stadiony, sbírají ceny a trofeje nebo vynikají v překvapivém a inovativním marketingu. Triumfují v rámci showbyznysu. Ale pak je tu Taylor Swift, o níž vše uvedené platí beze zbytku, ale ještě má něco navíc – a sice moc přetvářet si celý showbyznys podle svého. A naplno ji využívá.
Nejúspěšnější světová zpěvačka posledního desetiletí je průmyslem sama o sobě. Streamovací platformy se chvějí, jestli na ně umístí svá nová alba, velká vydavatelství pod vlivem jejích nepředvídatelných kroků upravují smlouvy s novými i stávajícím umělci, a když se rozhodne vydat vinyl, je schopná vytížit výrobny ve Spojených státech natolik, že nemají volné termíny pro malé a nezávislé kapely. Z někdejší country písničkářky se v průběhu desátých let stala instituce, jejíž každé album buď přepíše zvyklosti toho, jak se věci v rámci populární hudby dělají, nebo pokoří historické rekordy. Případně obojí naráz.
Nejinak je tomu i s novinkou Midnights. S milionem a půl prodaných nosičů v USA v prvním týdnu se jedná o nejlepší nástup jakékoli desky za posledních sedm let, což má ještě další překvapivý rozměr: 575 tisíc kusů alba se prodalo na gramodesce, což z Midnights činí nejprodávanější vinyl v prvním týdnu od roku 1991, kdy se začala sbírat spolehlivá data. K tomu díky masivnímu streamování Taylor Swift zase obsadila všech prvních deset…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu