Úvodní epizodu seriálu M*A*S*H napsal scenárista Larry Gelbart v průběhu dvou listopadových dnů roku 1971 a dostal za ni 25 tisíc dolarů. Žádná další už ale nešla tak snadno. Neměl totiž v úmyslu naplňovat postupy sitcomů z nemocničního a vojenského prostředí. Do tvorby seriálu na motivy humoristické knihy, jež se už dočkala úspěšného zfilmování, a tudíž o ni stála televize, vstoupil proto, že měl jasný – odmítavý – názor na probíhající válku ve Vietnamu.
Zatímco pro Hollywood byl konflikt ještě příliš aktuální, tvůrčí team M*A*S*H, v němž Gelbartovi kryl záda producent Gene Reynolds, měl od počátku v úmyslu témata vietnamské éry reflektovat v sitcomu zasazeném do korejské války. Právě tak se zrodila unikátní postava Hawkeye Pierce, pacifisty a volnomyšlenkáře uvězněného uprostřed válečných masakrů. Média ho později popsala jako „typicky šedesátkového hrdinu, který v kulisách padesátých let prožívá traumata a touhy americké společnosti let sedmdesátých“. Pilot se vysílal 17. září 1972 – a odstartoval monumentální přelomové televizní dílo, jehož finále z února 1983 vstoupilo do dějin jako nejsledovanější epizoda jakéhokoli seriálu všech dob. Vysílal se skoro čtyřikrát déle, než trval korejský konflikt, a v 255 komediálních epizodách zachycoval takřka vše, co si americká společnost doby studené války myslela o špionáži, byrokracii, ženských právech, alkoholismu nebo drogách.


Za úspěchem stálo především to, že tvůrci usilovali o realismus. Zatímco román…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu