„Zum verschenken.“ Daruji. Tento nápis stojí na několika krabicích v naší ulici, kudy často procházím směrem k nedalekému hlavnímu nádraží. Bedny jsou plné věcí, kterých se lidé zbavují: hraček, vánočních ozdob, knih, ale i třeba oblečení. Princip je jednoduchý a spočívá v tom, že si kolemjdoucí vyberou a odnesou, cokoli je zaujme. Tyto krabice jsou pro mě jedním ze symbolů Berlína a filozofie, kterou se tu lidé řídí. Neplýtvají, nehromadí, naopak se věcí rádi zbavují a posílají je dál. Moderní je mít a potřebovat co nejméně věcí, protože jen tak můžeme žít víc ekologicky, což je v Berlíně, ale i v celém Německu důležitá hodnota. Pokud si ze svého berlínského pobytu odnesu do života jedinou věc, kterou mě město ovlivnilo, pak je to právě tento minimalismus.
Začněme například oblečením. V Berlíně je už léta trendem nakupovat z druhé ruky. A všímají si toho i v byznysu. Úspěšný berlínský startup Zalando letos jako první řetězec zavedl pro zákazníky po celé Evropě prodej kategorie „pre-owned“, tedy oblečení z druhé ruky. Zareagoval tak na velkou poptávku a na výzkumy, podle nichž je zvlášť pro mladou generaci ekologický dopad módního průmyslu na životní prostředí důležitější než značky a móda samotná. Časopis Die Zeit nedávno přinesl velkou reportáž o studentech v Berlíně, kteří se zařekli, že si na sebe už nekoupí nikdy nic nového. Oblečení proto jen dědí po příbuzných, přešívají si ho nebo nakupují v místních oblíbených second handech.
Samostatnou kategorií jsou…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu