0:00
0:00
Kultura21. 11. 202112 minut

Kultura/mix

Cvokař odvedle

DĚLNÍCI KULTURY

Na vesměs nadšeneckém serveru Klackoviště.cz vyšel minulý týden mimořádný text. Autorky se v něm pustily do kritiky magazínu Heroine, který se označuje za feministický. Reklama a spolupráce, jež jsou na webu i v časopise přítomné, jsou podle nich často v přímém rozporu s touto charakteristikou. Tím pádem se z přívlastku feministický stává jen PR slovo – jakési divadlo ukazující „feminismus v područí trhu“.

↓ INZERCE

Jistě, v žádném případě nejde jen o tento časopis. Média se podobných věcí dopouštějí často. Neúnavným užíváním vyprázdněných frází jako „future is female“ nebo glorifikací žen ve vedoucích funkcích či fetišizací političek, které „to konečně dokázaly“, feminismus jako takový skutečně redukují na služku systému. Ženami na vrcholových pozicích managementu to ale nezačíná ani nekončí – nejde jen o vyrovnané zastoupení ve firmách, úspěch dosažený dravostí, dříve téměř výhradně přisuzovaný mužům, a podmanění si byznysového světa. Feminismus totiž nejsou pouze individuální cíle, ale zejména soustavný boj s nespravedlností a strukturálním znevýhodněním, s nímž se nejen ženy denně potýkají. Autorky článku konstruktivně otevřely debatu, která v českém prostředí stále chybí. Zkouší vrátit feministické přístupy mezi lidi, zpátky k sociální spravedlnosti. Upozorňují na to, že jsou často znásilňovány korporátním newspeakem o girlboss empowermentu a prorážení skleněných stropů – ten však nikoho nespasí. Může pomoct manažerkám „pořádně se do toho opřít“, ty…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc