Zbavme se mantinelů
Lego se chystá na základě velkého průzkumu mezi rodiči a dětmi skoncovat s genderovými stereotypy
Jednasedmdesát procent dotazovaných chlapců projevilo obavu, že by si z nich ostatní utahovali, pokud by si hráli s hračkou popsanou jako dívčí.“ Takhle zní jeden z mnoha závěrů výzkumu, který pro dánského výrobce celosvětově nejznámější stavebnice prováděl od letošního jara Institut Geeny Davis pro gender v médiích (Geena Davis Institute on Gender in Media). Lego jej uveřejnilo minulé pondělí u příležitosti Mezinárodního dne dívek spolu s oznámením, že se chystá pracovat na „odstranění genderových stereotypů ze svých hraček“.
V praxi by to nemělo přinést změny v sortimentu, ale konec cílení zvlášť na dívky a chlapce ve snaze vymanit je z uvažování ve společensky zakořeněných mantinelech, které mohou mít později vliv třeba na jejich profesní životy. Nutno podotknout, že výše zmíněnou obavu chlapců sdíleli také rodiče. „Dokud společnost neuzná, že chování a činnosti typicky přisuzované ženám jsou stejně hodnotné a důležité jako ty přisuzované mužům, rodiče a děti to přijmou jen obtížně,“ komentovala data pro deník The Guardian výkonná ředitelka institutu Madeline di Nonno.
Cílem studie, na níž se podílelo celkem sedm tisíc rodičů a dětí ve věku od šesti do čtrnácti let z Číny, Japonska, Polska, Ruska, Velké Británie, Spojených států a také České republiky, kde má Lego jeden ze svých výrobních závodů, bylo ukázat, jakou roli v jejich představách o kreativitě sehrává gender. Vyšlo najevo to, co všichni zažíváme: dívky jsou dnes sice sebevědomější při zapojování se do…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu