Největší překážkou jsou rodiče
Ředitel vzdělávací společnosti Scio o tom, jak by se měly české školy změnit a co tomu brání
Pokud si myslíte, že vzdělávání v České republice potřebuje nějakou zásadnější změnu, jste v menšině. Naprostá většina rodičů, je s českým školstvím víceméně spokojena. Ve výzkumu agentury PAQ z listopadu 2020 odpovědělo na otázku „Je úroveň základního školství v ČR dobrá?“ 13 procent rodičů žáků školou povinných „určitě ano“, 69 procent „spíše ano“, 15 procent „spíše ne“, jen tři procenta „určitě ne“. A tento stav trvá řadu let.
Opravdu nespokojených je málo. V průměru zhruba jeden v každé třídě. V médiích sice najdeme mnoho kritiky současného stavu, ale zdaleka ne vždy pochází od rodičů. Když to zjednodušíme, tak nejvíc kritické jsou dvě skupiny lidí. Na jedné straně konzervativci: chtěli by vysoce náročnou školu a s tím spojenou vyšší selektivitu, větší kázeň a respekt k autoritě. „Za nás byly na žáky jiné nároky,“ říkají. Zpravidla jde o odpůrce inkluze. Takové postoje jsou typické spíše pro starší generaci – a to i u českých elit včetně akademických.
Na druhé straně jsou progresivisté, kteří by chtěli české školství rychle modernizovat, přizpůsobit nejen požadavkům dneška, ale i potřebám druhé poloviny 21. století, tedy době, ve které budou dnešní školáci žít. Často jde o lidi pracující v moderních profesích, které jim dávají svobodu i slušný příjem. Třeba založili s kamarády IT firmu, práci si zkrátka vymysleli. Dělají, co je baví, a to chtějí umožnit i svým dětem.
Velký vliv mají samozřejmě matky. Na rozdíl od osmdesátých let, kdy rodily zpravidla hned po…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu