Krásný nový token
Fenomén virtuálních NFT překresluje hřiště, na němž se dosud obchodovalo (nejen) s uměním
Představte si, že vlastníte historicky vůbec první tweet na světě. Visí sice dál na internetu, kdokoli ho může stále přeposílat či komentovat, ale krátká zpráva spoluzakladatele sociální sítě Jacka Dorseyho z roku 2006 ve znění „just setting up my twttr“ (jenom si nastavuji Twitter) je zkrátka vaše. Zvláštní představa? Pokročme tedy dál: představte si, že jste majitelem digitální kopie žádosti o zaměstnání Stevea Jobse z roku 1973. Originál má sice někdo jiný a může si z něj udělat tolik dalších kopií, kolik chce, vy ale máte certifikát, že první kopie patří vám. Stále to nechápete? Tak si zkuste představit, že vlastníte snímek Michelangelovy malby Svaté rodiny (známé též jako Tondo Doniů). Obraz sice dál visí ve florentské Galerii Uffizi a kdokoli si ho může taky vyfotit, nikdo jiný ale nemá doma papír potvrzující, že právě jeho snímek je oficiálním záznamem díla renesančního mistra.
Pokud vám to stále přijde jako sci-fi nebo hloupost, pak vítejte v podivuhodném světě NFT. Virtuálních nezastupitelných tokenů (non-fungible tokens), jejichž prodej celosvětově roste tak dramaticky, že za první půlku letošního roku dosáhl částky 2,5 miliardy dolarů, v přepočtu zhruba 54,5 miliardy korun. Fenomén aktuálně zcela překresluje hřiště, na němž se dosud obchodovalo s uměním či historickými artefakty. A především: netýká se zdaleka jen kulturní sféry. Tak jako se Dorseyho tweet nedávno virtuálně prodal…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu