Plavání v psychedelických vodách
Animace a liberalizace lehkých drog se ideálně potkaly v amerických seriálech pro dospělé
Walt Disney by byl nejspíš nadšený. I když to u autora spojovaného s obsahově vyžehlenými rodinnými animovanými filmy a roztomilými zvířátky s velkýma očima může znít nepravděpodobně, americká animace se v posledních letech posunula přesně tam, kde si ji on sám vysnil už v roce 1940. Tehdy byl uveden jeho surrealistický, experimentální snímek Fantazie. Třpytivé houby a růžoví sloni v něm tančí v psychedelickém baletu na klasickou hudbu od Čajkovského či Stravinského. Fantazie se v šedesátých letech stala součástí kontrakultury jako znovuobjevený halucinogenní trip, který předběhl dobu a komerčně propadl. Neúspěch Disneyho nezlomil. „Fantazie jen ukazuje, jak nedospělé ostatní filmy jsou, a poprvé naznačuje, jak může vypadat budoucnost animovaného filmu,“ prohlásil po uvedení.
Zhruba sedmdesát let trvalo, než jeho vize budoucnosti dorazila do hlavního proudu. Nikoli na plátna kin, ale na televizní obrazovky v podobě nové vlny animovaných seriálů mířících na dospělé publikum coby dekádu běžící Čas na dobrodružství, revoluční BoJack Horseman, loňské Půlnoční evangelium nebo Rick a Morty, jehož pátá řada právě začala na HBO. Všechny spojuje psychedelické výtvarno, fantastické světy mimo čas, prostor i identitu a různé verze existencialismu. Aktuální renesance animované tvorby pro dospělé – seriálů…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu