DĚLNÍCI KULTURY
Budova Nové scény Národního divadla v Praze se stala kulturní památkou. Řadě lidí tahle zpráva jistě zvedne tlak. Vždyť stavba architekta Karla Pragera z roku 1983 v různých anketách obvykle končí v čele žebříčku nejošklivějších realizací z normalizační doby. Nicméně je to vynikající zpráva. Z éry československého brutalismu jsme si už zbourali, co se dalo, a tím by to také mělo skončit. Období devastace musí vystřídat ochrana a nynější rozhodnutí ministerstva kultury může být v tomto ohledu přelomem. Samozřejmě i pro samotné divadlo. Jeho vedení dlouho tajilo detaily chystané rekonstrukce, která bude stát 700 milionů a má být hotová do tří let. Teď je jisté, že dosavadní povšechné sliby o respektování původního Pragerova návrhu budou muset být opravdu dodrženy. Zvenku se nemá změnit nic, uvnitř jen to, co je podle divadelníků opravdu nutné – v čele s akusticky mizerně fungujícím hlavním sálem s ikonickými křesly navrženými přímo Pragerem. I těch by – přestože jsou momentálně po dekádách používání oku vskutku nelahodná – mimochodem byla škoda.
Jan H. Vitvar
Film týdne
Původně to měla být reportáž pro americkou televizní stanici CNN z katolického sirotčince pečujícího o odložené čínské handicapované děti vzdáleného několik hodin jízdy od Pekingu. Stanice ale reportáž, jež se stala širší výpovědí o čínském režimu, nakonec v roce 2014 neodvysílala a reportér Tomáš Etzler sbíral materiál dalších sedm let. Ve spolupráci s…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu