Čas na dožití
Chuť Evropy zakázat automobily se spalovacím motorem je správná, jen by se neměla uspěchat
Debata, která probíhá v Německu před zářijovými parlamentními volbami, je esencí sporu panujícího v celé Evropě: zatímco němečtí Zelení požadují zákaz nových aut se spalovacím motorem už od roku 2030, křesťanští demokraté kancléřky Merkel jsou opatrnější a chtějí více času. Uskutečnit tak rychlou změnu v zemi, kde z téměř 50 milionů aut tvoří elektromobily pouhé 1,2 procenta a jejíž obyvatelstvo benzinové a dieselové vozy miluje, nebude vůbec jednoduché.
O zákazu prodeje nových spalovacích automobilů k roku 2030 uvažují i vlády několika dalších evropských zemí. Kromě toho se připravuje celoevropská emisní legislativa, která může spalovacímu motoru po století slávy vystavit úmrtní list dokonce ještě dřív. Snaha chránit zdraví obyvatelstva před vdechováním smogu z výfuků se propojila s obavami z klimatických změn a věci se dávají do pohybu nebývalou rychlostí. Jde o žádoucí přehození výhybky, debata o tom, jak je příliš neuspěchat, je ale zcela legitimní.
Za 30 let? Jedině nafta!
V roce 2000 psal autor tohoto komentáře reportáž z týdenní soutěžní přehlídky „ekologických“ aut ve Francii. Šlo o nablýskanou firemní akci, v podstatě reklamu pro automobilky – ačkoli se účastnily i pozoruhodné samohyby z univerzitních laboratoří včetně auta na solární pohon, většinu pelotonu tvořily běžné osobní vozy z nabídky autosalonů. Přesto byla k vidění zajímavá auta – třeba prototyp benzinového vozu o velikosti fabie se spotřebou 3,2 litru na 100 kilometrů a produkcí oxidu…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu