Zpeněžit jedinečnost
Vzestup publikační platformy Substack odráží touhu po obsahové pestrosti i napětí v médiích
Americká písničkářka Patti Smith se loni na jaře chystala na světové turné, koronavirus ji však uvěznil v New Yorku. Už více než rok tráví většinu dní v kavárně poblíž svého bydliště, kde si čte knihy, popíjí kávu a do bloku si poznamenává cokoli, co ji napadne. Výsledky průběžně sdílí na sociální síti Instagram, kde její fotografie a postřehy sleduje skoro milion lidí. Před několika dny se však umělkyně rozhodla dát své sebeprezentaci novou formu a založila si účet na čím dál populárnější internetové platformě Substack.
V prvním příspěvku slibuje, že bude odteď každý týden zveřejňovat „svá hloubání, střípky poezie, hudby nebo úvahy na jakékoli téma“. Tyhle zápisky může do své e-mailové schránky zdarma dostávat každý, kdo se přihlásí k odběru, ale kromě toho bude Smith nabízet i exkluzivní obsah přístupný jen platícím čtenářům. Za sedm dolarů měsíčně si budou moci číst na pokračování autorčin deník, který si psala během pandemie, přičemž deset procent si vezme platforma a zbytek připadne umělkyni, která za první týden nasbírala desítky tisíc sledujících.
Zasílání placených textů do e-mailové schránky může v éře sociálních sítí a bezplatných článků na internetu působit jako přežitek, tenhle formát však momentálně zažívá velký vzestup, kterého se chtějí chytit i velcí internetoví hráči jako Twitter a Facebook. Substack má čtyři roky po založení půl milionu platících…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu