Ukázka z románu Liška Bystrouška novináře a spisovatele Rudolfa Těsnohlídka byla ještě nedávno součástí každé školní čítanky. Dnes, jen několik měsíců po jejích stých narozeninách, kdy vyšel reprint desátého vydání nově ilustrovaný Vendulou Chalánkovou a doplněný audioknihou v podání Arnošta Goldflama, se dá říct, že pro současné dětské čtenáře určitě není. Humor, kterým pásmo příhod rošťácké liščí dámičky oplývá, je nabitý explicitními sexuálními narážkami a nesrozumitelným politickým podtextem. Pravděpodobně to věděl už Leoš Janáček, který libreto ke své operní adaptaci očistil na lesní příhody. O kapitolách, kde se hajný, farář a učitel setkávají v místní hospodě, aby nad pálenkou meditovali o nevýhodách manželství i celibátu, pomlčel.
Bystrouščiny příhody totiž nikdy nebyly určeny jen dětem, ale coby bohatě ilustrovaný seriál širokému publiku Lidových novin. Vtipný námět do redakce přinesl malíř Stanislav Lolek, který měl liščí historky rozkreslené v šuplíku, a tehdejší šéfredaktor Arnošt Heinrich coby autora textu určil Těsnohlídka. Melancholického básníka s depresemi, který smysl pro humor a psychologický cit prokázal už v románu na pokračování Poseidon. Možná proto nakonec text převážil nad obrázky, které z dnešního pohledu měly komiksový potenciál. Nejen v této souvislosti zamrzí, že aktuální vydání neobsahuje doslov přibližující okolnosti vzniku i Těsnohlídkovu osobnost.
Hajný se probírá po flámu uprostřed lesa. A aby mu panímáma nevynadala,…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu