Barevné ticho mlhy
Hudební skladatel Michal Rataj spojuje světy, které si v českém prostředí dlouho nerozuměly
Není to tak dlouho, co ve své habilitační přednášce pronesl provokativní větu, že skladatelem může být každý. Měl na mysli snadnou dostupnost technologií a softwaru i podrobných návodů na YouTube, jak s nimi pracovat. V každém počítači se nachází obrovské množství hudební erudice a komponentů, s nimiž lze velmi snadno vytvářet hudbu. „Když začnu mechanicky skládat předpřipravené prvky k sobě, už si asi můžu říkat skladatel,“ podotýká s lehce potměšilým úsměvem Michal Rataj. Sám totiž dobře ví, že takhle jednoduché to není – a jeho tvůrčí dráha to potvrzuje.
![](https://i.respekt.cz/data.eu.cntmbr.com/respekt-prod/respekt-prod/4a4d220f-e9d8-4c00-871f-f605c2017a8a.jpeg?width=1920&height=600&fit=crop&gravity=0.5x0.5)
![](https://i.respekt.cz/data.eu.cntmbr.com/respekt-prod/respekt-prod/346d208b-db3f-4735-8aae-a35cff633dcb.jpeg?width=3840&height=651&fit=crop&gravity=0.5x0.5)
Na české scéně ho není snadné zařadit: jeho záběr a schopnost vstřebávat vlivy historické i moderní jsou ohromující. Představuje ojedinělou spojnici mezi akademickým prostředím, soudobou hudbou a kluby – a respektovaný je ve všech. V rámci rozhlasového vysílání se už dvě dekády věnuje propagaci elektroakustické hudby, působí jako pedagog skladby na pražské HAMU. Při tvorbě pro různá instrumentální uskupení se nechává inspirovat poezií (ve spolupráci s Jaromírem Typltem) i jazzem (v uskupení Hornscape) a vytvořil četné filmové soundtracky. Podle Ochranného svazu autorského se zase stal nejúspěšnějším českým autorem vážné hudby v zahraničí pro rok 2020.
Staletím zažitá představa skladatele sugeruje člověka, který píše na notový papír. V Ratajově případě to je však jen malá část toho, co tato práce po roce 2000 obnáší. Umí…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu