0:00
0:00
Kultura27. 9. 202011 minut

Když tak potom Vetřelce

Králové videa jsou ohlédnutím do časů, kdy video i kopírka byly třídní nepřátelé

K sehnání jedině na černém trhu. (Rocky)

Byla to svinská doba. Zaplaťpánbůh, že je pryč a že nás nutila i k takovým kravinám, jako jsou rychlodabingy,“ prohlásí napůl znechuceně, napůl stále zapáleně spisovatel Ondřej Neff ke konci dokumentu Králové videa. I on patřil v osmdesátých letech k titulní skupině lidí, kteří namlouvali do češtiny na videokazety zahraniční filmy ilegálně dovezené do Československa ze Západu. Tedy k fenoménu, ve kterém se snoubí touhy socialistických konzumentů s technologickým kutilstvím i s šedou ekonomikou, která ignorovala železnou oponu a v níž klíčily zárodky podnikavého kapitalismu i porevoluční tolerance k pirátství.

Rychlodabing je na tom podobně jako výjezdní doložka, devizový příslib nebo bony. Pro ty narozené před rokem 1980 je součástí slovníku. Ročníky 1981 a výš už většinou nebudou tušit, o čem je řeč. Králové videa mapující právě rychlodabing tak mají dvě hlavní skupiny diváků. Nostalgiky, kteří si pamatují, jak si na videu s polovinou vesnice pouštěli Hříšný tanec nebo Ramba namluvené jedním hlasem, často v bizarním překladu a dikci. A pak publikum odrostlé v digitální éře zvyklé stáhnout si jakýkoli film z internetu během chvilky ve vysokém rozlišení, pro něž je představa potajmu získané videokazety s přeskakujícími barvami jen zaprášená podivnost.

↓ INZERCE
Z Terminátora Ukončovatel, z Hříšného tance Přisprostlé tancování. Neznalost jazyka nebyla v rychlodabingu problém.

Králům videa slouží ke…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc