DĚLNÍCI KULTURY
Je to bez debat miláček britského i globálního publika. A současná situace plná napětí a nejistoty jeho popularitu jen zvýší. Řeč je o pekařské show TheGreat British Bake Off, která minulý týden vstoupila do jedenácté sezony a za uplynulou dekádu se stala fenoménem překračujícím třídy, věk i vzdělání. Princip je jednoduchý. V útulném stanu uprostřed malebného britského plenéru se sejde dvanáct amatérských pekařů a pekařek, kteří v každém díle plní úkoly. Jeden z nich je „naslepo“, v jednom mají volnou ruku a šanci ukázat, co v nich kreativně je. Na konci každé epizody je někdo hvězda a někdo balí kufry.
Podstatnou součástí úspěchu GBBO přitom není jen obecná obliba kulinářských show uspokojujících základní lidskou touhu dobře se najíst nebo se na dobré jídlo aspoň koukat. Není to ani moderátorská čtveřice kombinující férovou přísnost dvou profesionálů a odlehčenost dvou svérázů britské zábavy – letos se k Noelu Fieldingovi z Ajťáků přidal Matt Lucas z Malé Velké Británie –, i když moderátoři zásadně přispívají k tomu, co tou největší součástí úspěchu je.
GBBO je totiž anti-reality show oproti těm, na něž je publikum zvyklé třeba z vyhrocených a agresivních pořadů Gordona Ramsayho. Je to show, která by se dala přirovnat k zakousnutí se do lahodné makronky zapité douškem skvělého earl greye. Není ani v náznaku konfrontační, přestože se v ní soutěží a každé kolo někdo vypadne.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu