Barvité tváře 20. století
Retrospektiva malíře Tomáše Císařovského vybízí k odvaze podívat se sám sobě do očí
Jeho portrét visí hned za vstupem do impozantního prostoru zimní jízdárny na zámku Hluboká nad Vltavou. Karel Schwarzenberg je na obraze zachycen v životní formě, v době vzniku malby v polovině devadesátých let teprve mířil k šedesátce a po odchodu z kanceláře prezidenta Václava Havla ho čekaly vzrušující roky podnikání v konečně svobodné zemi, do které se rozhodl natrvalo vrátit z emigrace. Na portrétu má na sobě dobově elegantní žlutý oblek s modrou košilí a červenou kravatou, v ruce drží dýmku, hlavu má klasicky jemně nakloněnou doprava a díky monochromnímu rudému pozadí šlechtic tak trochu vypadá, jako by levitoval ve vzduchu: v nadčasové podobě, ve které byl navždy zaznamenán pro budoucí generace.
Schwarzenbergův reprezentativní portrét obvykle zdobí stěny jeho panství na Orlíku. Na Hlubokou si ho teď zapůjčila Alšova jihočeská galerie, která v jízdárně pořádá monumentální retrospektivu malíře Tomáše Císařovského, jemuž stál Schwarzenberg modelem. Také Císařovskému dnes táhne na šedesátku a i on je ve vynikající kondici. Dosavadní bilancování malíře nezaměnitelného rukopisu se jmenuje Každý den odvahu a návštěvníkům nabízí cestu českými dějinami 20. století. Byly podobně barvité jako Císařovského plátna.
Kulty a fetiše
Před Císařovským se u nás portrétům šlechticů nikdo nevěnoval desítky let, a jak se ukázalo, nevěnoval se jim nikdo ani desítky let po něm. Že zrovna tento cyklus pojmenovaný výstižně Bez koní otevírá celou retrospektivu,…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu