0:00
0:00
Kultura28. 6. 20207 minut

Barvité tváře 20. století

Retrospektiva malíře Tomáše Císařovského vybízí k odvaze podívat se sám sobě do očí

Bez koní... (Karel Schwarzenberg, 1996)

Jeho portrét visí hned za vstupem do impozantního prostoru zimní jízdárny na zámku Hluboká nad Vltavou. Karel Schwarzenberg je na obraze zachycen v životní formě, v době vzniku malby v polovině devadesátých let teprve mířil k šedesátce a po odchodu z kanceláře prezidenta Václava Havla ho čekaly vzrušující roky podnikání v konečně svobodné zemi, do které se rozhodl natrvalo vrátit z emigrace. Na portrétu má na sobě dobově elegantní žlutý oblek s modrou košilí a červenou kravatou, v ruce drží dýmku, hlavu má klasicky jemně nakloněnou doprava a díky monochromnímu rudému pozadí šlechtic tak trochu vypadá, jako by levitoval ve vzduchu: v nadčasové podobě, ve které byl navždy zaznamenán pro budoucí generace.

Schwarzenbergův reprezentativní portrét obvykle zdobí stěny jeho panství na Orlíku. Na Hlubokou si ho teď zapůjčila Alšova jihočeská galerie, která v jízdárně pořádá monumentální retrospektivu malíře Tomáše Císařovského, jemuž stál Schwarzenberg modelem. Také Císařovskému dnes táhne na šedesátku a i on je ve vynikající kondici. Dosavadní bilancování malíře nezaměnitelného rukopisu se jmenuje Každý den odvahu a návštěvníkům nabízí cestu českými dějinami 20. století. Byly podobně barvité jako Císařovského plátna.

↓ INZERCE

Kulty a fetiše

Před Císařovským se u nás portrétům šlechticů nikdo nevěnoval desítky let, a jak se ukázalo, nevěnoval se jim nikdo ani desítky let po něm. Že zrovna tento cyklus pojmenovaný výstižně Bez koní otevírá celou retrospektivu,…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc