
Nebezpečné situace světové politiky mohou někdy vypadat velmi bizarně. To se týká i vojenského konfliktu, který se minulý týden odehrál na 3,5 tisíce kilometrů dlouhé hranici mezi Indií a Čínou. Dvě armády, jež mají dohromady víc než tři miliony vojáků a všechny moderní zbraně (včetně jaderných), se v oblasti indické provincie Ladak pustily do potyčky, v níž prý pomocí kamenů a holí s natlučenými hřebíky pozabíjely desítky vojáků. Indie přiznala 20 mrtvých mužů a na čínské straně ohlásila 40 mrtvých. Čína žádné počty nepotvrdila.
Hedvábná stezka – okolo Indie


Jde o první vojenský střet po 45 letech na hranici, která celá probíhá v obtížně dostupné vysokohorské krajině hluboko uvnitř Himálaje a o niž se od čínského obsazení Tibetu vedou spory. Jde o oblast i na indické straně obývanou ve velké míře Tibeťany. Oblast přímo u hranice je velmi sporadicky osídlena, jde o vesnice v zapadlých horských údolích, kam nejezdí pravidelná doprava a lidé se živí chovem koz a jaků nebo pěstováním ječmene. Z indické nížiny sem po zemi doprava trvá zhruba pět dní. Především ale k hranici obvykle nevedou asfaltové silnice, nejsou na ní oficiální přechody (do Číny se dá přejít z Pákistánu na známé Karákóramské dálnici a pak až z Nepálu či indického státu Sikkim).
Se spory o hranici zřejmě souvisí i poslední střet. Indie staví v oblasti novou silnici, po níž se bude moci pohybovat armáda. Jde o součást dlouhodobého projektu započatého již v roce 1960, v jehož rámci začala indická…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu