0:00
0:00
14. 6. 20204 minuty

S automobilkami v pasti

Modlit se za vzchopení výroby a prodeje aut je zoufalá ekonomická strategie, Česko by se ji mělo snažit opustit

Mladí lidé nekupují auta, spíš využívají sdílených služeb,“ postěžoval si minulý týden na stanici Český rozhlas Plus jeden ze zdejších ekonomických analytiků. Řeč byla o rekordním propadu českého průmyslu a o tom, že bez zvýšení výroby aut bude tuzemská ekonomika nadále strádat.

Prázdné autosalony z hlediska ekonomických čísel skutečně představují vážný problém. Češi jsou ve výrobě aut na hlavu po Slovácích druzí na světě, trojice zdejších automobilek spolu s dodavatelskými podniky tvoří skoro desetinu ekonomiky a pětinu exportu. V dubnu vývoz aut z Česka spadl o 80 procent. Provoz automobilek se vzhledem k mizivé poptávce zastavil a v číslech z průmyslu se objevil rekordní propad.

↓ INZERCE

Ten nesouvisí jen s koronavirem. Jsou tu i další důvody. Evropské automobilky procházejí komplikovanou transformací sortimentu směrem k elektromobilům. Jejich nabídka je pořád omezená, ceny vysoké, infrastruktura potřebná k nabíjení je v plenkách. A pak je tu již zmíněné sdílení. Pokud dnes člověk žije ve větším městě, nepotřebuje každodenně dojíždět do práce, na nákup, k lékaři nebo s dětmi do školy, je rezignace na koupi auta naprosto přirozená. Investice do pohyblivé plechové schránky, za kterou zaplatíme roční plat a pak 90 procent času stojí odložená před domem na parkovišti, nevypadá jako příliš racionální konzumentské rozhodnutí. Vzpírá se to řidičským instinktům, zvlášť pokud je máte silně vyvinuté, ale kdo jezdí jen sporadicky a spočítá si všechny provozní náklady a starosti, zjistí…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc