Zaspali jsme, teď přidáme
Boj proti pandemii brzdí v Česku nedostatek testů a nefunkční telefonní linky, stát chystá reparát
Státní systém pro obvolávání a testování lidí, kteří mohou být nakaženi koronavirem, se začíná od víkendu stavět od základů znovu. Jde o reakci na sérii stížností, kdy lidé zůstávali s příznaky doma, ale nemohli získat na přetížených infolinkách směrodatné informace. Nový systém má také napravit to, co se při srovnání s jinými zeměmi jeví jako nepochopitelná chyba první fáze zdejšího boje proti epidemii. Tedy že se dosud testovalo málo pacientů, i když se mnozí testu domáhali a stát na ně měl kapacity. Zkušenosti především z Jižní Koreje přitom ukazují, že masové testování spojené s karanténou nakažených a mapováním jejich předchozího pohybu dokáže v boji s virem zásadně pomoci.
„Naše ambice je, aby to běželo od neděle,“ řekl Respektu v pátek večer programátor Petr Šimeček – jeden z tahounů dobrovolnické iniciativy, která seskupuje experty z oblasti IT a vyjednává od poloviny minulého týdne s týmem kolem Andreje Babiše, jak slabiny dosavadního systému odstranit.
Nedělní termín se týkal slibu dát do provozu profesionální call centrum, které by mělo násobně větší kapacitu než dosavadní přetížené infolinky hygienických stanic. Na call centru mají pomáhat civilní pracovníci, kteří dnes dělají stejnou práci pro firmy, ale kvůli útlumu normálního dění nejsou plně využití. Dostanou školení Státního zdravotního ústavu, aby byli schopni volající třídit. Nemocné budou přepojovat buď dobrovolníkům z řad mediků, kterým odpadla škola, nebo v závažnějších případech rovnou na experty…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu