Vše dobré pro Kapsch
Neférové zásahy politiků zpackaly soutěž o mýtné a skoro jistě za to zaplatíme navíc miliardy korun
V příběhu soutěže na desetimiliardovou zakázku na výběr mýtného na českých dálnicích se v posledních týdnech objevují informace, které ještě více než v minulosti zpochybňují její férovost a zákonnost. Víme, že policie a státní zástupci prověřují možnou korupci v soutěži. Víme, že před třemi týdny rozhodl Krajský soud v Brně, že ministerstvo dopravy neoprávněně podepsalo loni na podzim smlouvu s vítězem tendru, společností CzechToll, jejímž spolumajitelem je i Petr Kellner.
A minulý týden sdělil nový ministr dopravy Vladimír Kremlík, že opět mění podmínky soutěže. V původním zadání bylo, že se mýtné bude vybírat i na 900 kilometrech silnic první třídy. Po vítězství společnosti CzechToll, dnes už bývalý ministr dopravy Dan Ťok tuhle podmínku soutěže zrušil, společnost Kapsch následně protestovala proti porušení podmínek soutěže, a nový ministr vrátil podmínky zpět.
Je to zmatek a Česko bude kvůli němu s největší pravděpodobností stát mýtné několik miliard korun navíc. Za všechno přitom mohou zásahy politiků do soutěže.
Nová vláda, nový postoj
Kapsch i CzechToll jsou vlivní hráči a zdá se čím dál jasnější, že obě společnosti zákulisně lobbovaly u politiků za své zájmy. Připomeňme si, co je jisté. Už na podzim 2017 se místopředseda ANO Jaroslav Faltýnek sešel na tajné schůzce s šéfem ÚOHS Petrem Rafajem a podle úryvků z policejního odposlechu se domlouvali, jak prosazovat v soutěži o mýtné zájmy společnosti Kapsch. Následné rozhodnutí ÚOHS, které zakázalo…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu