0:00
0:00
23. 3. 20194 minuty

Neblábolit

Proč Česko nemůže dál sabotovat rozvoj elektrických aut

Autor: Milan Jaroš

Milovníky starých pořádků, zneklidněné zeleným „diktátem EU“, čeká v letošním roce další nápor na nervy. Tentokrát na poli, kde si Češi věří – ve výrobě aut, kde má zdejší průmysl dlouhou tradici a už pár let posílá do světa zprávy o tom, že v přepočtu na hlavu patří spolu se Slovenskem mezi světové rekordmany.

Aby to tak zůstalo, lídr odvětví Škoda Auto chystá vstup na zatím neprobádaný terén. Svoji premiéru si v květnu odbude první ryze elektrická škodovka. Baterii a elektromotor dostane pro začátek nejmenší škodovácký model Citigo, ale tím nové časy nekončí. Pro příští rok automobilka slibuje úplně nový elektrický model à la Tesla a do tří let dalších osm elektromobilů nebo hybridů.

↓ INZERCE

V zemi, kde prodeje elektromobilů tvoří tři promile trhu, působí tyto plány hodně odvážně. Tak se na škodovácké manažery tvářil i Andrej Babiš, když minulý týden přijel do Mladé Boleslavi debatovat o tom, kam autoprůmysl coby hlavní motor zdejší ekonomiky do budoucna směřuje a co by pro jeho zdárný rozvoj mohla udělat vláda. Premiér škodováky ničím novým nepřekvapil, což je chyba.

Vychází to

Pět let staré unijní regule dávají každé automobilové značce za povinnost, aby od roku 2021 stlačila průměrné emise všech svých aut prodaných v EU v průměru na 95 gramů na ujetý kilometr. Škodovka je momentálně na 117 gramech, a kdyby to tak zůstalo, dostala by za to v roce 2021 pokutu přes půldruhé miliardy eur – tedy víc, než vydělá. Podle zpřísnění, schváleného v Evropském parlamentu…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc