0:00
0:00
Agenda23. 3. 20193 minuty

Janja, Nastassia a Katarzia

Astronaut

Psal se rok 1993, Janje Prokić bylo devět a její rodina se právě rozhodla utéct ze Srbska před válkou. Původně chtěli do Kanady, ale nedostali vízum, a pak jim rodinná známá poradila, ať zkusí Prahu, že je tam velká jugoslávská komunita. Zkusili, Janja zde vyrostla, prošla českými uměleckými školami a minulý týden se podruhé stala vítězkou soutěže Czech Grand Design v kategorii designér šperku. Vyhrála s kolekcí korun pro královnu, z jejichž stran se hluboko spouštějí ozdobné řetízky a rámují obličej nositelky jako závoj.

Koruny působily velkolepě. Pro člověka, který nesleduje denní pohyby v českém designu, přinesly zprávu, že se v tomhle oboru děje něco, co snese evropskou konkurenci, co je sebevědomé, suverénní a co se nebojí.

↓ INZERCE

Umělecká monokultura se začíná měnit

Stejně kontaktně působily brýle výtvarnice Nastassii Aleinikavy – také spíše šperk na obličej než jen funkční podpora dioptrických čoček. Mladá Běloruska s nimi loni triumfovala ve stejné soutěži. Potlesk tehdy dostala nejen za samotné brýle, ale i za cestu, kterou kvůli nim urazila, když odešla ze země posledního evropského diktátora Lukašenka do Prahy. Tady si našla svobodnou školu, naučila se kvůli tomu česky, tady si vytvořila zázemí a soustředěně tvoří.

Janja i Nastassia mají štěstí, že je nezlákalo jiné umění, konkrétně třeba populární hudba. I kdyby v něm totiž vynikaly stejně jako ve svých stávajících oborech, ocenění v Česku by se nedočkaly. Zdejší výroční…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc